Отже, якщо під час свята Кучок входив у Святеє святих тільки сам первосвященик, то тепер ми доведемо, що ангел Захаріі, коли він знаходився перед Святим-святих, оскільки явився тільки йому, коли він звершував кадіння, а первосвященик ніколи не входив сам, а тільки в цей час.
Однак, ніщо не заважає вислухати і слова (Писання). “У дні Ірода, царя Юдейського, був священик на ім’я Захарія..., і жінка його з дочок Ааронових, а ім’я їй - Єлисавета... Одного разу, коли він за чином своєї черги служив перед Богом, за звичаєм священства йому випало покадити, ввійшовши до храму Господнього, а вся безліч народу молилася зовні під час кадіння” (Лк. 1, 5, 8-10). Пригадай тут, улюблений, ті слова, якими сказано: “Жодна людина не повинна бути в скинії зібрання, коли входить він для очищення святилища, до самого виходу його” (Лев. 16, 17). “Тоді з’явився йому ангел Господній, стоячи праворуч жертовника кадильного” (Лк. 1, 11). Не сказав: жертовника всепалення, але “жертовника кадильного”, бо зовнішній жертовник був жертовником для жертв і всепалення, а жертовник внутрішній був жертовником кадильним. Отже, і з цього, і з того, що тільки йому було явлення, і зі слів, що назовні був народ, який очікував його, видно, що він увійшов у Святе-святих.
“Збентежився Захарія, побачивши його, і страх напав на нього. Ангел же сказав йому: не бійся, Захарів, бо почута молитва твоя, і жінка твоя Єлисавета народить тобі сина, і наречеш ім’я йому Іоан... Люди чекали на Захарію і дивувалися, що він забарився в храмі. Він же, вийшовши, спілкувався з ними знаками і не міг говорити до них (Лк. 1, 12-13, 21-22). Бачиш, що він був усередині за завісою? Тоді й отримав він благу вістку. А часом цього благовісти було свято Кучок і посту. Саме цьому відповідає зміст слів “смиряйте душі ваші” (Лев. 16,29). Це свято звершується в юдеїв в останні дні місяця вересня, і ви є свідками цього, бо тоді ми багато і довго говорили проти юдеїв, засуджуючи їхній недоречний піст. Тоді ж і зачала Єлисавета, дружина Захарії, і “таїлася п’ять місяців, кажучи: так сотворив мені Господь у ті дні, коли зглянувся на мене, щоб зняти з мене ганьбу перед людьми” (Лк. і, 24-25).
Тепер саме час показати, що на шостому місяці її вагітності Іоаном, Марія отримує благу вістку про зачаття. Гавриїл прийшов до Неї і сказав: “Не бійся, Маріє! Бо Ти знайшла благодать у Бога. І ось зачнеш в утробі і народиш Сина, і наречеш ім’я Йому Ісус (Лк. 1, 30-31). Коли ж вона збентежилася і хотіла знати, як це станеться, то ангел, відповідаючи, сказав їй: “Дух Святий зійде на Тебе, і сила Всевишнього осінить Тебе. Тому і народжуване Святе наречеться Сином Божим. Ось і Єлисавета, родичка твоя, і вона зачала сина в старості своїй, і це вже шостий місяць їй, хоч і називають її неплідною, бо не буває безсилим у Бога ніяке слово” (Лк. 1, 35-37). Отже, якщо Єлисавета зачала в місяці вересні, як ми вияснили, то треба порахувати наступні шість місяців, а це є: жовтень, листопад, грудень, січень, лютий, березень.
Отже, після цього шостого місяця зачала Марія. Відрахувавши звідси ще дев’ять місяців, ми і дійдемо до цього місяця. Таким чином, перший місяць зачаття Господа є квітень, потім травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень - цей місяць, коли ми й святкуємо цей день. Але, щоб сказане було для вас ще більш зрозумілим, я вам, любі, знову коротко повторю те ж саме.
Тільки сам первосвященик раз у рік входив у Святе-святих Коли це відбувалося? У місяці вересні. Отже, тоді входив Захарія у Святе-святих, тоді і сповіщена була йому блага вістка про Іоана. Тому, коли він вийшов звідти, тоді й зачала дружина його. Після ж вересня, коли Єлисавета була вагітна шостий місяць, а це був березень, зачала і Марія. Порахувавши з квітня дев’ять місяців, ми і дійдемо до цього місяця, в який народився Господь наш Ісус Христос.
Продовження
Джерело: Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого. Том II. Книга 2. Видавничий відділ Української Православної Церкви Київського Патріархату. Київ-2009.
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua