Яке ж, скажуть, це має відношення до цього дня? Почекайте трохи і не втрачайте терпіння. Ми розкриваємо джерело від самого початку і намагаємося дійти аж до вершини, щоб якнайкраще все висвітлити. Однак, щоб мої слова були не надто довго утаємниченими і, залишаючись незрозумілими, не втомили вас своєю тривалістю, тепер скажу вам причину, чому я розповів усе це. Яка ж причина?
Коли Єлисавета вже шостий місяць носила в утробі Іоана, тоді зачала Марія. Отже, якщо ми довідаємося, яким був цей шостий місяць, тоді довідаємося, коли зачала Марія. Далі, довідавшись, коли вона зачала, відрахувавши дев’ять місяців від зачаття, довідаємося, коли і породила.
Звідки ж ми довідаємося, яким був шостий місяць вагітності Єлисавети? Якщо довідаємося, який був місяць, коли вона зачала. Відкіля ж ми довідаємося, який був місяць, коли вона зачала? Якщо довідаємося, у який час отримав благу вістку Захарія, її чоловік. А звідки це може бути нам відомо? З Божественного Писання. Святе Євангеліє говорить, що ангел приніс Захарії благу вістку і провістив йому про народження Іоана, коли той знаходився біля Святого-святих. Отже, якщо буде конкретно вказано із Писання, що первосвященик входив у Святе-святих один раз і сам, і в який час, якого місяця року звершувалося це входження один раз, тоді стане відомим час, коли була принесена блага вістка. А коли буде відомо це, тоді буде відомий для всіх і початок зачаття. А те, що первосвященик входив один раз у рік, про це і Павло сказав, і Мойсей це висвітлює, коли говорить: “І сказав Господь Мойсеєві: скажи Аарону, братові твоєму, щоб він не у всякий час входив у святилище за завісу, перед кришку очистилища, що на ковчегові одкровення, щоб йому не померти” (Лев. 16,2). І далі: “Жодна людина не повинна бути в скинії зібрання, коли входить він для очищення святилища, до самого виходу його. І так очистить він себе, дім свій і всю громаду Ізраїлеву. І вийде він до жертовника, який перед лицем Господнім” (Лев. 16,17-18).
Із цього видно, що не завжди він входив у Святе-святих, і коли він знаходився всередині, тоді нікому не дозволялося підходити, а необхідно було стояти поза завісою. Але зверніть тут увагу, оскільки ще необхідно вказати, в який саме час входив він у Святе-святих, звершуючи це тільки раз у рік. Звідки це відомо? Із тієї ж книги. У ній так сказано: “У сьомий місяць, у десятий день місяця смиряйте душі ваші і ніякої справи не робіть, ні тубілець, ні прибулець, що оселився між вами, тому що в цей день очищають вас, щоб зробити вас чистими від усіх гріхів ваших, щоб ви були чисті перед лицем Господнім; це субота спокою для вас, смиряйте душі ваші: це постанова вічна. Очистити ж повинен священик, який помазаний і який освячений, щоб свяшеннодіяти йоми замість батька свого; і зодягне він лляну одежу, одежу священну, і очистить Святе-святих і скинію зібрання, і жертовник очистить, і священиків, і весь народ громади очистить. І нехай буде це для вас вічною постановою: очищати синів Ізраїлевих від усіх гріхів іхніх один раз на рік. І зробив він так, як повелів Господь Мойсеєві” (Лев. 16, 29-34). Тут йдеться про свято Кучок. Саме тоді раз у рік первосвященик і входив. На це вказав і сам Мойсей, сказавши: “...один раз на рік”.
Продовження
Джерело: Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого. Том II. Книга 2. Видавничий відділ Української Православної Церкви Київського Патріархату. Київ-2009.
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua
Коли Єлисавета вже шостий місяць носила в утробі Іоана, тоді зачала Марія. Отже, якщо ми довідаємося, яким був цей шостий місяць, тоді довідаємося, коли зачала Марія. Далі, довідавшись, коли вона зачала, відрахувавши дев’ять місяців від зачаття, довідаємося, коли і породила.
Звідки ж ми довідаємося, яким був шостий місяць вагітності Єлисавети? Якщо довідаємося, який був місяць, коли вона зачала. Відкіля ж ми довідаємося, який був місяць, коли вона зачала? Якщо довідаємося, у який час отримав благу вістку Захарія, її чоловік. А звідки це може бути нам відомо? З Божественного Писання. Святе Євангеліє говорить, що ангел приніс Захарії благу вістку і провістив йому про народження Іоана, коли той знаходився біля Святого-святих. Отже, якщо буде конкретно вказано із Писання, що первосвященик входив у Святе-святих один раз і сам, і в який час, якого місяця року звершувалося це входження один раз, тоді стане відомим час, коли була принесена блага вістка. А коли буде відомо це, тоді буде відомий для всіх і початок зачаття. А те, що первосвященик входив один раз у рік, про це і Павло сказав, і Мойсей це висвітлює, коли говорить: “І сказав Господь Мойсеєві: скажи Аарону, братові твоєму, щоб він не у всякий час входив у святилище за завісу, перед кришку очистилища, що на ковчегові одкровення, щоб йому не померти” (Лев. 16,2). І далі: “Жодна людина не повинна бути в скинії зібрання, коли входить він для очищення святилища, до самого виходу його. І так очистить він себе, дім свій і всю громаду Ізраїлеву. І вийде він до жертовника, який перед лицем Господнім” (Лев. 16,17-18).
Із цього видно, що не завжди він входив у Святе-святих, і коли він знаходився всередині, тоді нікому не дозволялося підходити, а необхідно було стояти поза завісою. Але зверніть тут увагу, оскільки ще необхідно вказати, в який саме час входив він у Святе-святих, звершуючи це тільки раз у рік. Звідки це відомо? Із тієї ж книги. У ній так сказано: “У сьомий місяць, у десятий день місяця смиряйте душі ваші і ніякої справи не робіть, ні тубілець, ні прибулець, що оселився між вами, тому що в цей день очищають вас, щоб зробити вас чистими від усіх гріхів ваших, щоб ви були чисті перед лицем Господнім; це субота спокою для вас, смиряйте душі ваші: це постанова вічна. Очистити ж повинен священик, який помазаний і який освячений, щоб свяшеннодіяти йоми замість батька свого; і зодягне він лляну одежу, одежу священну, і очистить Святе-святих і скинію зібрання, і жертовник очистить, і священиків, і весь народ громади очистить. І нехай буде це для вас вічною постановою: очищати синів Ізраїлевих від усіх гріхів іхніх один раз на рік. І зробив він так, як повелів Господь Мойсеєві” (Лев. 16, 29-34). Тут йдеться про свято Кучок. Саме тоді раз у рік первосвященик і входив. На це вказав і сам Мойсей, сказавши: “...один раз на рік”.
Продовження
Джерело: Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого. Том II. Книга 2. Видавничий відділ Української Православної Церкви Київського Патріархату. Київ-2009.
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua