Про Хрещення Спасителя нашого Ісуса Христа
Однак, щоб не використовувати весь час на викриття відсутніх, ми, задовольнившись тим, що сказано задля виправлення їхнього недбальства, розважимо тепер трохи над цим святом. Багато хто святкує свята і знайомий з їхніми назвами але причин, через які вони встановлені, не знають. Так про те, що це свято називається Богоявленням, відомо всім. А яке це Богоявлення і чи воно одне, чи два, цього ще не знають. Водночас украй соромно і дуже смішно, щороку святкуючи це свято, не знати причини, з якої воно встановлене. Тому, улюблені, насамперед необхідно сказати, що є не одне Богоявлення, а два. Одне сьогоднішнє, яке вже звершилося, а друге — майбутнє, яке звершиться зі славою при кінці світу. Про те й інше ви чули сьогодні від Павла, який, розмовляючи з Титом про сьогоднішнє, говорить так: “Бо благодать Божа з'явилася, спасенна для всіх людей, яка вчить нас, щоб ми, відкинувши безчестя і мирські похоті, цнотливо, праведно і побожно жили в нинішньому віці, — а про майбутнє, — очікуючи блаженного уповання і явлення слави великого Бога і Спасителя нашого Ісуса Христа (Тит. 2, 11-13). І пророк про це останнє сказав так: “Сонце перетвориться на темряву, і місяць - на кров, перш ніж настане день Господній, великий і страшний” (Іоїл. 2, 31)
Чому ж Богоявленням називається не той день, у який Він народився, а той, у який хрестився? Цей день є саме тим у який Він хрестився й освятив єство вод. Тому всі опівночі в це свято зачерпнувши води, приносять її додому і зберігають цілий рік. Адже сьогодні освячені води і відбувається явне знамення - ця вода за своїми властивостями від тривалості часу не псується, будучи взятою сьогодні, вона цілий рік, а часто два і три роки залишається непошкодженою і свіжою і після такого тривалого часу не поступається воді, яка щойно взята із джерела. Чому ж цей день називається Богоявленням? Тому, що Христос став відомим для всіх не тоді, коли Він народився, а тоді, коли хрестився. До цього дня Він не був відомий народові. А що народ не знав Його і не розумів, Хто Він, про це послухай Іоана Хрестителя, який говорить: "Серед вас стоїть Той, Кого ви не знаєте" (Ін. 1, 26). І чи дивно, що інші не знали Його, коли й сам Хреститель до того дня не знав Його? “Я, — говорить він, — не знав Його; але Той, Хто послав мене хрестити водою, сказав мені: “На Кому побачиш Духа, Який сходить і перебуває на Ньому, Той хреститиме Духом Святим” (Ін. 1, 33).
Отже, два Богоявлення. А чому Христос приходить хреститися, про це необхідно сказати, а також і про те, на яке хрещення Він приходить, - те й інше необхідно знати. І насамперед треба сказати вам, улюблені, про останнє, бо з цього ми довідаємося і про перше. Було Хрещення юдейське, котре очищало тілесну нечистоту, але не гріхи совісті. Так, хто вчинив перелюб, або зважився на злодійство, або вчинив будь-яке інше беззаконня, того воно не звільняло від провини. Але хто торкався кісток померлого, хто вкушав їжу, заборонену законом, хто приходив з (місця) зарази, хто спілкувався з прокаженими, той обмивався і до вечора був нечистий, а потім очищався. "Той повинен омитися водою, — сказано в Писанні, — і нечистим буде до вечора..., але коли зайде сонце, він очиститься (Лев. 15, 5; 22, 7). Це не були насправді гріхи чи нечистота, але оскільки юдеї були недосконалими, тому Бог, роблячи їх цим більш благочестивими, від самого початку готував до особливо непохитного дотримання найважливішого.
Продовження