Недiля 1-ша посту. Торжество православ'я
В iм'я Отця, i Сина, i Святого Духа!
Дорогi браття i сестри!
В iм'я Отця, i Сина, i Святого Духа!
Дорогi браття i сестри!
У першу недiлю Великого посту свята Церква згадує перемогу православ'я над єресями, тому цей день називається "Недiлею православ'я". Це свято було установлене у 842 р. при вiзантiйському iмператорi Михаїлi i його матерi Феодорi, коли Константинопольським Патрiархом був св. Мефодiй.
Свято було встановлене пiсля перемоги над iконоборчою єрессю. Але оскiльки перемогою над цiєю єрессю св. Церква остаточно розкрила православне християнське вiровчення i сформулювала його у постановах семи Вселенських Соборiв, то подiя ця називається не торжеством iконошанування, а Торжеством православ'я.
Це не означає, що пiсля середини IX столiття бiльше не з'являлося єресей; це значить, що всi наступнi єресi, якими б вони не були численними i рiзноманiтними, осуджуються постановами семи Вселенських Соборiв.
У сучасному християнствi розповсюдженими єресями є неправильне вчення про Iсуса Христа, яке має мiсце у протестантському середовищi, та нешанування iкон, тобто єресь iконоборча.
Сучаснi єретики називають Iсуса Христа Великим Учителем в iсторiї людства, моральне вчення Якого незрiвнянно вище за усi релiгiї свiту. Однак вони вiдкидають чудеса Iсуса Христа, i навiть Його Воскресiння тлумачать по-своєму, не вiрячи у воскресiння Його тiла. Все це свята Церква перемогла у боротьбi з єресями протягом семи столiть.
Якщо Iсус Христос не є Син Божий, що народився вiд Духа Святого i Пречистої Дiви Марiї, i не воскрес iз мертвих, то нiякого спасiння людства не вiдбулося. За словами ап. Павла, тодi ми залишаємося у грiхах, i смерть панує над людством. У такому випадку даремним є наше життя. Воно не має нiякого сенсу.
Життя має велику цiннiсть тому, що Господь наш Iсус Христос - втiлений Син Божий, одна з трьох Осiб, Iпостасей Святої Тройцi - спас нас вiд грiха i смертi. Яким би праведним не було наше життя, все одно ми залишались би у рабствi грiха i смертi. Без Христа Спасителя ми є нiщо - прах i попiл. Смерть все знищує: i красу, i багатство, i любов, i славу. Тому тi християни, якi не вiрять у Божество Iсуса Христа, є єретики, перемогу над якими свята Церква сьогоднi святкує.
Iншою розповсюдженою єрессю сучасного християнства є iконоборство, тобто нешанування iкон Iсуса Христа, Божої Матерi i святих. На цю єресь хворiє все протестантство. Але серед протестантiв є такi, що просто не визнають iкон, а є й такi, що свiдомо ведуть боротьбу проти iконошанування. Цi єретики називають святi iкони iдолами. В цьому протестантському вченнi немає нiчого нового. Все це вже було в iсторiї.
Сучаснi iконоборцi мають досить примiтивну фiлософiю: з їхньої точки зору iкона - це iдол, а друга заповiдь Божа забороняє iдолопоклонство. Ось i все об?рунтування. Древнi греки для цiєї тези мали глибоке фiлософське об?рунтування. Вони вчили, що матерiя є зло. Бог не може з'єднатися зi злом, тому, за їх вченням, Син Божий не може втiлитися в стать чоловiчу. Бiблiя вiдкидає таке вчення. Святе Письмо ясно говорить, що все, що створив Бог, є добро. Матерiя є добро, тому що її створив Бог. Бог не створив зла. Тому i плоть наша є добром; навколишнє середовище, весь космос - є добро. Тому заперечення втiлення Сина Божого безпiдставне. Син Божий втiлився вiд Духа Святого i Пресвятої Дiви Марiї. Церква стверджує цю вiру на Вселенських Соборах.
Iконоборцi не заперечують, що матерiя є добро. Вони не визнають вчення древнiх грецьких фiлософiв про те, що матерiя є зло. Але вони наполягають на тому, що Бог є Дух, а дух зобразити фарбами неможливо. Дiйсно, образ Бога як духовної iстоти неможливо написати фарбами. Iконоборцi були б правими, якби Син Божий не втiлився i не став Чоловiком. На iконах зображається людська природа Господа нашого Iсуса Христа. А коли зображаються Бог Отець i Бог Дух Святий, то Бог Отець у тому виглядi, в якому Вiн явився пророку Iсаї, а Дух Святий - у виглядi голуба - на рiчцi Йорданi.
Православнi християни вшановують Господа нашого Iсуса Христа, Його Пречисту Матiр i святих, зображених на iконах, а не дошки i фарби. Крiм того, друга заповiдь Божа забороняє поклонятися iншим богам-iдолам, а не iстинному Богу. Ми - православнi християни - поклоняємося через шанування iкон iстинному Богу, Господу нашому Iсусу Христу, а не iдолу. Для нас Христос Спаситель - iстинний Бог, а не iдол.
Святкуючи перемогу над древнiми iконоборцями, ми святкуємо також i перемогу над сучасними єретиками, якi не шанують iкон. Той, хто сьогоднi вiрує в Господа нашого Iсуса Христа i не шанує Його iкон, той не знає нi правдивого християнського православного вiровчення, нi iсторiї боротьби св. Церкви з єресями. У боротьбi з iконоборством Церква вiдстояла своє право поклонiння iконам Христа Спасителя, Матерi Божої i святих, i цим самим вона захистила iстину Боговтiлення.
Церква закликає нас: "Прийдiть, поклонiться священним образам Христа, Пречистої Його Матерi i святих i вiдкиньте злочесну вiру тих, хто лихословить".
Амiнь!
Патріарх Київський і всієї Руси-України
Філарет
Філарет