4. «Антропний принцип Всесвіту» як доказ існування розумного плану устрою Всесвіту і Бога був висунутий мимоволі сучасною наукою, яка раптово з'ясувала, що життя на Землі, поява людини і розвиток цивілізації можливі лише за наявності і поєднанні надзвичайно жорстких і парадоксально малоймовірних умов, які спочатку закладені в самій природі: фіксованої відстані від Сонця (трохи ближче до нього - і живі організми згоріли б, трохи далі - замерзли, перетворившись на бездушні брили льоду); наявність обертання Землі, без якого на одній половині планети панувала б нестерпна спека, в той час як інша була б скута вічним льодом; існування в неї певних розмірів супутника, що забезпечує складну систему циркуляції водних потоків; корисні копалини і ресурси: вугілля, метали, нафта, води і т.п., без яких не могла б виникнути і розвиватися техногенна цивілізація, і т. д.
Більш того, у сучасних учених складається враження, що весь Всесвіт розташований і орієнтований таким чином, щоб на нього можна було дивитися людськими очима! Існуюча координація, взаємопов'язаність і взаємозалежність цих факторів така, що можливість її «випадкової» появи повністю виключається.
5. Наступний доказом створення Космосу розумною волею також сформульовано на передньому краї сучасної космології і фізики, які звернули увагу на парадоксальність існування Всесвіту в тому вигляді, в якому він існує: з'ясувалося, що тільки за чотирма основними базовими фізичними константами, без яких він не міг б довго існувати в якості структурно організованого цілого, ймовірність їх «випадкового» виникнення та координації між собою дорівнює приблизно 10 в мінус 100-го ступеня. А базових констант не чотири, а ще більше...
6. Наступне «телеологічне» (від грец. «телос» - виконання, результат) твердження буття Бога в загальному вигляді відомо ще з часів античності, коли Аристотель вперше помітив наявність в організмі деяких тварин і в природі явно виражені ознаки доцільностей.
Однак тільки сучасні відкриття в біології безперечно довели системний характер цих телеологічних механізмів та їх необхідність для існування і виживання практично всіх видів живих істот.
Різновидом діяльності цих механізмів є, наприклад, «встановлена гармонія» розвитку різних живих організмів, яким ще в ембріональному стані ніби заздалегідь відомо, з чим їм доведеться зіткнутися після народження. І чого вже зовсім не в змозі пояснити дарвінівська еволюційна теорія - дослідження знайдених організмів показали, що багато з них мають органи, що на тисячоліття випереджають зовнішні умови середовища, органи, які в актуальних умовах існування цих тварин абсолютно марні, але дійсно знадобляться даному виду через сотні поколінь, коли умови існування радикально зміняться!
Виникає правомірне питання, на яке у сучасної еволюційної теорії немає відповіді: звідки у позбавленого розуму тіла може бути таке дивовижне передбачення прийдешніх змін і як воно може саме викликати в собі необхідні сприятливі мутації?! Цей вражаючий факт однозначно вказує на наявність у світі визначеної і розумної програми розвитку, тобто Провидіння, яке і називається Промислом Божим.
7. «Трансцендентальний» доказ існування ідеального світу і Бога частково був відкритий Кантом і може бути представлений наступним чином: існує світ поза простором і часом - духовний світ, світ інтелекту, думки і свободи волі, - що доводиться наявністю в кожній людині думок, які можуть стосуватись як минулого так і майбутнього, тобто «подорожувати» в минуле і майбутнє, а також миттєво переноситися в будь-яку точку простору.
Кожен з нас, поринувши у свідомість до джерела виникнення своїх думок, може без зусиль відмітити, що вони з'являються ніби звідкись ззовні, думка виявляється немов би проектуються звідкись духовним променем, який освітлює матеріальне буття як сонячний зайчик - його ніяк, нікому і ніколи не вдається накрити рукою, він завжди виявляється зверху. Таким чином людська думка, нібито народжується в мозку, виявляється одночасно всередині і поза матерією - наче вона виникає завдяки нейрофізіологічним процесам у тканинах мозку, оточена кістками черепа, але, одночасно, принципово існує поза будь-якою матерією, поза простором і часом. Завдяки цьому людина ясно усвідомлює, що володіє духовною природою, яка принципово інша, ніж фізичний світ, який його оточує. Але з цього випливає, що ця інша природа, цей Дух, проявом якого є людина, так само володіє і розумом, і свободою волі, як сама людина.
8. Наступний доказ можна було б, напевно, назвати «креаціоністський» - воно ґрунтується на факті існування в природі організмів і живих систем, які принципово не можуть розвинутися в подібне ціле з частин еволюційним шляхом так, як вважає дарвінізм, а можуть бути тільки створені разом, як саме органічне ціле.
До них, наприклад, може бути віднесена взаємопов'язана система серця, легенів і кровообігу у живих істот: неможливо уявити, щоб спочатку, припустимо, з'явилося один тільки кровообіг без серця, потім до нього поступово «приставили» серце і почали перекачувати кров і тільки після цього почали розвиватися легені.
9. Доказ існування Бога і духовного світу з особистого досвіду - більшість людей зустрічалося у своєму житті з «дивними» проявами божественного і надлюдського: як благотворного, Божественного, так і злобливого, демонічного, або, напевно, найчастіше, того і іншого разом.
Щоб не торкатися для багатьох сумнівних переказів давнини, розповім про випадок, який стався з моїм колегою. Він походив з віруючої сім'ї, але свого часу багато років викладав «науковий атеїзм» у ВНЗ і, як більшість радянських інтелігентів, вів аж ніяк не благочестивий спосіб життя. Переживши кілька особистих трагедій, він усвідомив порочність свого життя і вирішив піти у храм.
- Коли священик, - розповідав він мені, - прочитав над моєю головою молитву на відпущення гріхів, і я піднявся на ноги, якась невідома сила раптово стала кидати мене з сторони в сторону так, що я не міг стояти на ногах: парафіяни підтримували мене з обох боків, у мене трусилися коліна і, на доповнення до всього, мене несподівано охопила дивна слабкість. Так я вперше на самому собі відчув демонів, що знаходяться в грішника, - сказав він.
Подібних прикладів можна було б навести досить багато.
10. Доказ від існування у ВСІХ націях і народах уявлень про Бога і надлюдські сили в тій чи іншій формі; якщо індивідууми-атеїсти і зустрічаються у багатьох народів, то «атеїстичних» націй на Землі не буває.
ЗАКІНЧЕННЯ
Переклала українською Катерина Тимик,
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua