Питання шанованому читачеві. Ви господар своєї долі? Можу з упевненістю передбачити, що відповіддю буде «так» або «значною мірою так». Це дарунок від християнства. Як поєднується всезнання і всемогутність Божа зі свободою людини? Бог не насилує людської свободи. Він знає майбутнє не тому, що смикає нас за ниточки, як маріонетки, а тому, що існує поза часом і простором. Так ми знаємо минуле зовсім не тому, що все в нім організовано нами.
Зі свободою волі зв'язано і питання про природу зла. Християнський погляд протилежний модному дуалізму. Зло не є необхідною складовою світу, воно несамостійне і вторинне. Бог зла не створив, воно виникає тоді, коли люди, наділені свободою волі, роблять неправильний вибір.
Трагедія гріхопадіння в тому, що люди розірвали зв'язок з Богом — Джерелом життя. Є дуже хороше порівняння, що дозволяє нам зрозуміти, чому страшний гріх. Уявіть собі водолаза, якого опустили на дно не з аквалангом, а в скафандрі і подають йому кисень через приєднаний шланг. Що буде з водолазом, який захоче, щоб шланг цей не заважав, і відірве його? Дуже ймовірно, що статтю цю читає закохана людина, бо люди найчастіше закохані від дитячого саду до похилих років. Скажіть, будь ласка, ви погодитеся, щоб предмет вашої сердечної схильності сидів поряд з вами, міцно прив'язаний до стільця? Ніколи. Ви хочете вільного у відповідь відчуття. І вирушає саме собою питання, чому Бог не створив нас нездібними до зла хорошими і слухняними зомбі або біороботами.
Кажучи про те, що християнство принесло в світ, не можна не сказати про дарований людям новий погляд на самих себе. Зараз багато говориться про те, що ми діти природи. Є любителі поговорити про космічні енергії. Християнство відкрило людині, що вона більше космосу, що безконечний світ зі всіма далекими галактиками менш значний, аніж людина. Хочеться процитувати Клайва Стейплза Люіса, якого шанований читач, можливо, знає по «Хронікам Нарнії» або хоч би по екранізації одній з них «Лев, Чаклунка і суконна шафа». Люіс писав: «Природа смертна — ми її переживемо. Коли згаснуть всі сонця, кожен з нас житиме. Як вражаюче жити серед богів, знаючи, що найнудніший, найжалюгідніший з тих, кого ми бачимо, засяє так, що зараз ми б цього не винесли; або стане немислиме, неймовірно страшним... Ви ніколи не спілкувалися із смертним. Смертні нації і культури, витвори мистецтва. Але жартуємо ми, працюємо, дружимо з безсмертними, на безсмертних одружуємося, безсмертних мучимо і принижуємо. Ми збережемо у вічності свою суть, згадуючи галактики, немов старі казки».
Читачі «Майстра і Маргарити», ви ніколи не хотіли запитати, в чому полягає той самий кантівський доказ буття Бога, за яке Іван Бездомний хотів заслати філософа «в Соловки року на три»? Перша теза Канта: все в світі підпорядковано закону причинності, всі події сполучені причинно-наслідковими зв'язками. Друга теза: якщо людина теж підпорядкована цьому закону, то не може нести етичну відповідальність за свої вчинки. Третя теза: якщо ми затверджуємо етичну відповідальність людини, ми повинні визнати її свободу. Ніщо в світі не може діяти вільно, а людина може. Виходить, людина є щось більше, ніж світ. У людині проступає інший вимір буття — не обмежене простором, часом, детермінізмом; вона обдарований свободою, моральністю і розумом. Таке буття на мові філософії називається Богом.
Українською перекладено за матеріалами сайту Отрок
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства "Нев'янучий цвіт"
Зі свободою волі зв'язано і питання про природу зла. Християнський погляд протилежний модному дуалізму. Зло не є необхідною складовою світу, воно несамостійне і вторинне. Бог зла не створив, воно виникає тоді, коли люди, наділені свободою волі, роблять неправильний вибір.
Трагедія гріхопадіння в тому, що люди розірвали зв'язок з Богом — Джерелом життя. Є дуже хороше порівняння, що дозволяє нам зрозуміти, чому страшний гріх. Уявіть собі водолаза, якого опустили на дно не з аквалангом, а в скафандрі і подають йому кисень через приєднаний шланг. Що буде з водолазом, який захоче, щоб шланг цей не заважав, і відірве його? Дуже ймовірно, що статтю цю читає закохана людина, бо люди найчастіше закохані від дитячого саду до похилих років. Скажіть, будь ласка, ви погодитеся, щоб предмет вашої сердечної схильності сидів поряд з вами, міцно прив'язаний до стільця? Ніколи. Ви хочете вільного у відповідь відчуття. І вирушає саме собою питання, чому Бог не створив нас нездібними до зла хорошими і слухняними зомбі або біороботами.
Кажучи про те, що християнство принесло в світ, не можна не сказати про дарований людям новий погляд на самих себе. Зараз багато говориться про те, що ми діти природи. Є любителі поговорити про космічні енергії. Християнство відкрило людині, що вона більше космосу, що безконечний світ зі всіма далекими галактиками менш значний, аніж людина. Хочеться процитувати Клайва Стейплза Люіса, якого шанований читач, можливо, знає по «Хронікам Нарнії» або хоч би по екранізації одній з них «Лев, Чаклунка і суконна шафа». Люіс писав: «Природа смертна — ми її переживемо. Коли згаснуть всі сонця, кожен з нас житиме. Як вражаюче жити серед богів, знаючи, що найнудніший, найжалюгідніший з тих, кого ми бачимо, засяє так, що зараз ми б цього не винесли; або стане немислиме, неймовірно страшним... Ви ніколи не спілкувалися із смертним. Смертні нації і культури, витвори мистецтва. Але жартуємо ми, працюємо, дружимо з безсмертними, на безсмертних одружуємося, безсмертних мучимо і принижуємо. Ми збережемо у вічності свою суть, згадуючи галактики, немов старі казки».
Читачі «Майстра і Маргарити», ви ніколи не хотіли запитати, в чому полягає той самий кантівський доказ буття Бога, за яке Іван Бездомний хотів заслати філософа «в Соловки року на три»? Перша теза Канта: все в світі підпорядковано закону причинності, всі події сполучені причинно-наслідковими зв'язками. Друга теза: якщо людина теж підпорядкована цьому закону, то не може нести етичну відповідальність за свої вчинки. Третя теза: якщо ми затверджуємо етичну відповідальність людини, ми повинні визнати її свободу. Ніщо в світі не може діяти вільно, а людина може. Виходить, людина є щось більше, ніж світ. У людині проступає інший вимір буття — не обмежене простором, часом, детермінізмом; вона обдарований свободою, моральністю і розумом. Таке буття на мові філософії називається Богом.
Українською перекладено за матеріалами сайту Отрок
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства "Нев'янучий цвіт"