Введення у храм Пресвятої Богородицi
В iм'я Отця, i Сина, i Святого Духа!
Дорогi браття i сестри!
В iм'я Отця, i Сина, i Святого Духа!
Дорогi браття i сестри!

Вiруючi люди тих далеких часiв жили надiєю та вiрою в Майбутнього Вiдкупителя. Ще тодi, коли нашi прабатьки - Адам i Єва - пiсля вчинення першого грiха зi страхом i трепетом слухали Божий присуд, - уже тодi в цьому присудi було обiцяння благостi Божої до грiшних людей: "Сiм'я жони зiтре голову змiя" (Див.: Бут. З, 15). Це означало, що через багато-багато рокiв Той, Хто прийме тiло вiд Жони, Хто буде народжений Жоною, буде переможцем зла i диявола. Багаторазово Господь повторював людям це обiцяння, щоб приготувати їх до прийняття Спасителя.
Не вмирало це обiцяння в пам'ятi людей i тодi, коли вони розсiялися по лицю землi. За гори й моря несли вони з собою це далеке, але приємне для серця сподiвання. Столiття минали за столiттями, зникали племена, з'являлися новi народи i країни, але непорушною залишалася вiра в Спасителя, Який гряде вiд Жони, Пречистої Дiви Марiї.
Святим людям Старого Завiту, якi одержали вiд Бога дар пророцтва, було даровано бачити ясним i прозiрливим духовним оком Матiр Божу в прийдешнiх вiках. За тисячу лiт до Рiздва Христового псалмоспiвець Давид в одному з своїх псалмiв провiщає: "Стала Цариця праворуч Тебе, в ризи позолоченi вдягнена, прикрашена" (Пс. 44,10). Пророк Давид споглядає славу i велич Божої Матерi. Вiн бачить Її, як Вона стоїть праворуч вiд Бога в царственому сяйвi слави. Вiн i такими словами провiщає про Пресвяту Дiву: "Вся слава дочки Царя - всерединi" (Пс. 44, 14). Пророк захоплюється тiєю внутрiшньою духовною красою Божої Матерi, перед Якою вклоняються мiльйони вiруючих людських сердець i Яку Церква називає "чеснiшою вiд херувимiв i незрiвнянно славнiшою вiд серафимiв".
Бiльш як за 700 рокiв до Рiздва Христового iншому пророковi - Iсаї - було даровано бачити дiвоцтво Божої Матерi. Усi ми знаємо слова цього натхненного пророцтва: "Ось Дiва в утробi прийме й народить Сина, i наречуть iм'я Йому Еммануїл, що означає: з нами Бог" (Iс. 7,14; Мф. 1, 23).
Запалюючими обiцяннями Божими жили вiруючi люди протягом довгих вiкiв старозавiтної ночi. Не тiльки до апостолiв, але й до всiх нас звертається Спаситель зi словами: "Вашi очi блаженнi, бо бачать, i вуха вашi, бо чують. Бо iстинно кажу вам, що багато хто з пророкiв i праведникiв бажали бачити те, що ви бачите, i не бачили, i чути те, що ви чуєте, i не чули" (Мф. 13, 16-17).
Так, ми щасливiшi за усiх старозавiтних праведникiв i пророкiв: вони жили сподiваннями, а ми живемо вiрою в здiйснення всiх їхнiх пророцтв! Протягом тисячолiть люди жили цими сподiваннями.
Нарештi, у призначений Богом час, здiйснились усi пророцтва, зникли тiнi Старого Завiту, настав свiтанок, а за ним зiйшло на духовному небi Сонце правди, - зiйшло, щоб нiколи не заходити. Це Сонце правди - наш Спаситель Iсус Христос.
Перед тим, як зiйшло це Сонце, на небi з'явилась досвiтня Зiрка: це Та, Яку Православна Церква оспiвує словами: "Радуйся, Зiрко, що являє Сонце!" Ранiшня зiрка сходить на нашому небi i зникає в променях сонця, що сходить. А ця Зоря не меркне i своїм свiтлом буде свiтити вiруючим у безконечних вiках.
Євангелiє розповiдає нам про подiю iз земного життя Iсуса Христа, що радiсно хвилює серце. Оточений народом Спаситель проповiдував. Розкритi серця людей пожадливо вбирали в себе кожне слово Його проповiдi, як суха земля вбирає в себе воду, що падає на неї. I ось з одного розчуленого i зворушеного проповiддю Христа серця, з уст невiдомої жiнки пролунали у цей момент слова: "Блаженна утроба, що носила Тебе, i груди, що годували Тебе!" (Лк. 11, 27). Це було перше вшанування Божої Матерi, перше виявлення захоплення Тiєю, Яка народила такого незвичайного Проповiдника i Чудотворця, Який прийшов спасати людей вiд зла.
Любов до Неї вiруючих сердець i слава про Неї поширювалася з мiста у мiсто, мiрою того, як євангельська проповiдь розширяла своє коло. Про те, як схилялися люди перед величчю i духовною красою Божої Матерi, може засвiдчити один iз тих, хто навiдав Її в Єрусалимi. Дионисiй Ареопагiт - знаменитий учений афiнянин, навернений у християнство святим апостолом Павлом, завiтав до Божої Матерi в Єрусалимi через три роки пiсля прийняття ним святого хрещення. Божа Мати була вже похилого вiку. Ось що розповiдає Дионисiй про свої вiдвiдини:
"Неймовiрним здавалося менi, сповiдаюсь перед Богом, щоб, крiм Самого Бога, хтось був переповнений такою Божественною силою й дивною благодаттю. Богом свiдчу, що, коли б я не мав у пам'ятi й серцi Божественного вчення, то я визнав би Дiву за iстинного Бога i склав би Їй поклонiння, належне Єдиному Iстинному Боговi, бо розум людський не може уявити собi вищої честi, слави, величi, духовної краси, нiж тi, якi я бачив. Розум мiй i серце знемоглися, споглядаючи цю велич i цю Божественну красу".
I як нам, православним, не вихваляти i не прославляти Пречисту Богородицю? Як нам не схилятися перед Тiєю, вiд Якої наш Спаситель народився на землi? Вона - основа нашої втiхи. Ми вiруємо, що Спаситель нi в чому не може вiдмовити Своїй Матерi, коли Вона заступається перед Ним за людей. Але треба бути гiдними Її любовi. Св. Григорiй Богослов говорить: "Як хмара закриває сяйво сонячного промiння, так грiшник, який не хоче визнати свої грiхи i зректися їх, закриває для себе промiння любовi Божої та милосердя Божої Матерi". Гiдним любовi Божої Матерi буде тiльки той, хто буде любити братiв своїх. А хто не любить брата, той, як говорить ап. Iоан Богослов, неправдомовець, i iстини немає в ньому.
Будьмо ж i ми, українцi-браття, в дусi християнської любовi виявляти якнайбiльше терпiння та взаєморозумiння мiж собою i прагнути подолання незгод та досягнення єдностi в Церквi Христовiй.
Амiнь!
Патріарх Київський і всієї Руси-України
Філарет
Філарет
Джерело: ПРАВОСЛАВНИЙ ПОГЛЯД.