
Але у Втіленні є й інша сторона. Бог став Людиною, і Бог у Христі говорив слова вирішальної правди, такої правди, яка, як дріжджі, кинуті в тісто, поступово змінила світ. Бог відкрив нам велич людини. Христос, став чоловіком, був доказом, залишається і назавжди залишиться доказом, що людина настільки велика, настільки глибока, настільки таємничо глибока, що вона може не тільки вмістити в себе Божественну присутність, як храм, але може з'єднатися з Богом, стати причасницею Божественної природи, як каже Апостол Петро у своєму посланні. І людина настільки велика, що як би далеко ми ні відпали від нашого покликання, як би негідні його ми не були, Бог ніколи не встановить з нами таких відносин, які були б менше, ніж Його батьківство і наше спорідненість з Ним як синів і дочок Всевишнього.
Блудний син просив батька, щоб той прийняв його в найманці, оскільки він недостойний зватись сином; але батько не пішов на це. Коли син почав свою сповідь, батько зупинив його перш, ніж він міг вимовити ці слова, бо Бог не погоджується на наше приниження; ми не раби і не найманці. Чи не сказав Христос Своїм учням: Я більше не називаю вас слугами, тому що слуга не знає волі господаря, Я ж сказав вам усе.
І ще: у Христі нам відкрито і Ним проголошено, що кожна окрема людина є гранична, вища цінність, що Він живе і вмирає за кожного з нас, що важливі не колективи, а кожен з нас. Кожен з нас, говориться в Книзі Одкровення, має у Бога ім'я, і це ім'я буде відкрито нам в кінці часів, але його ніхто не знає, крім Бога і того, що одержує його, тому що ім'я це - наше ставлення з Богом, єдине і неповторне; кожен з нас для Нього єдиний. Яке чудо! Древній світ знав народи і раси, він знав рабів і господарів, він знав категорії людей, так само як і сучасний світ, який поступово не тільки обмирщається, але повертається в язичництво, розрізняє людей за категоріями, типами та групами; один тільки Бог знає живі особистості, чоловіків і жінок.
Христос також приніс, або, скоріше, проголосив нову справедливість, нову правду: не таку, що розподіляє або карає справедливість закону, але правду іншого роду. Коли Христос говорить нам: Нехай правда ваша буде більше правди книжників і фарисеїв, - Він говорить про те, як Бог ставиться до кожного з нас. Він приймає кожного з нас, які ми є: Він приймає доброго і злого. Він радіє доброму і вмирає через злого і заради його спасіння.
І Бог закликає нас пам'ятати це, і закликає нас такими бути не тільки в нашій християнській спільноті, але й серед всього навколишнього світу: ставитися до кожної людини з такою справедливістю, яка не зважає і засуджує, а бачить в кожній людині всю красу, якою Бог наділив її і яку ми називаємо образом Божим в людині, схилятися перед цією красою, допомагати цій красі засяяти у всій її славі, розсіюючи все зле і темне і, визнаючи її в кожному, дати шлях цій красі стати реальністю і перемогти, восторжествувати.
Він відкрив нам також таку любов, якою колишній світ не знав, а сучасний світ, так само як і стародавній світ, так боїться: любов, яка згодна бути вразливою, безпорадною, що виливається, виснажує себе, щедрою, жертовною; любов, яка дає без міри; любов, яка дає не тільки те, що має, але саму себе. Ось що Євангеліє, ось що Втілення принесли в світ, і це в світі перебуває.
Христос сказав, що світло у темряві світить, і темрява не може осягнути його, але не може і погасити. І світло це світить і буде світити, але переможе воно тільки, тоді якщо ми станемо його провісниками й виконавцями його заповідей про правду і про любов, якщо ми приймемо Боже бачення про світ і принесемо його усьому світу - нашу віру, тобто нашу впевненість і надію, єдину силу, яка може допомогти іншим почати жити по-новому. Але для того, щоб почати жити заново, вони повинні побачити новизну в нас. Світ в зародковому стані став новим через з'єднання Бога з людиною, коли Слово стало плоттю; ми тепер повинні стати одкровенням цієї новизни, славою і сяйвом Божими у темряві або сутінках цього світу. Нехай дасть нам Господь сміливість і любов, великодушність бути Його провісниками і свідками, і нехай буде благословення Господнє на вас. Його благодаттю і чоловіколюбством, завжди, нині і повсякчас і на віки віків! Амінь.
переклад з російської прот. Миколай Капітула,
rivne-cerkva.rv.ua
rivne-cerkva.rv.ua