Питання, поставлене в назві статті, останнім часом придбало велику актуальність. На багатьох інтернеті-форумах опубліковані здивовані питання жінок до священнослужителів, на якій богословській підставі у відповідальні періоди життя їх відлучають від Євхаристії, а часто навіть і просто від ходіння в Церкву. Проілюструємо декілька подібних питань. Наприклад, питання Наталії (у скороченні) на сайті orto-rus.ru: "Шановний о. Андрій! Прошу вас роз'яснити мені і багатьом і багатьом жінкам питання про критичні дні жінок і пов'язаним з цим поняттям про нечистоту. Прошу вибачити за довгий лист, але хочу поділитися своїми міркуваннями про це. Отже, хотілося б з'ясувати наступні речі:
1. Ким і коли в Православному християнстві були встановлені вищеперелічені поняття. Зазвичай священики посилаються на 15 главу Кн.Левит. Проте Ви не можете не погодитися з тим, що всякий закон є лише тоді закон, коли він дотримується точно і повністю. Не перераховуватиму всього, що вимагає закон старих іудеїв, ви і самі знаєте текст прекрасно. Але чому виключно на жінку випали тяготи закону, заставляючи її дотримувати по сю пору сім днів очищення. І чому ви не рекомендуєте у такому разі слідувати закону повністю, тобто йдеться про жертви за очищення. Закону або дотримуються, або його немає? Багато хто посилається на слова Христа про те, що Він прийшов не порушити закон, але виконати. На думку укладача "Тлумачення Євангелія" Гладкова, мається на увазі Закон Божий, а не закон людський. У кн. Правил є єдиний документ, що зустрівся мені, на цю тему: послання Діонісія Александрійського (якщо помиляюся в імені, пробачте) про те, які його думки на рахунок Причастя у критичні дні. Як аргумент приводиться знову ж таки історія, що має для мене абсолютно інший сенс, - про кровоточиву. Наче б то оскільки вона не осмілилася доторкнутися до Христа, а лише до Його одягу, то і не повинно жінці в критичні дні причащатися. Але йдеться якраз про те, що Христос не відкинув цю жінку, Він прийняв її і навіть зцілив. Яка ж тоді підстава для священиків відлучати жінку від повноцінного церковного життя в цей час, коли їй буває досить важко. Не знаю, чи монах Ви, шанований о.Андрій, або маєте дружину, але якщо ви коли-небудь розмовляли з рідною вам жінкою про те, що вона переживає протягом майже четвертої частини свого життя, ви зрозумієте її прагнення знайти допомогу і підтримку особливо в ці дні.
2. Так що ж дозволяється православній жінці робити в критичні дні (і чим знову ж таки це встановлено). Я зустрічала як думки про те, що не можна ходити в храм (і така думка існує у багатьох), так і думки наступні: не можна причащатися, прикладатися до ікон, запалювати свічку. Чому? Поясните мені дохідливо, це мене і багатьох дуже бентежить. Адже жодна нечистота не може поганити святу ікону. Я стикалася і з думкою православного священика про те, що можна переставляти ікони, брати в руки свічки, але не можна прикладатися і запалювати свічку. Це вже чиста маячня.
Отже, окрім загального прохання обгрунтувати ці вимоги, прошу точно відповісти, чи можна помазати в ці дні святим маслом, скажімо, голову, якщо вона нестерпимо болить, а я вірю в те, що саме масло, а не Еффералган принесе полегшення? Чи можна в ці дні випити святої води, якщо висока температура? Ну, а якщо у жінки діти, і вона щодня дає їм натщесерце по ковтку святої води і по шматочку просфори? Їй робити це чи ні? А чи можна читати Євангеліє? Загалом, думаю, ви зрозуміли моє збентеження. Особисто у мене не виходить жити повним православним життям 21 день в місяць, і ситуація ця, як мені думається, нелогічна. Я знаю, які витоки поняття жіночої нечистоти в Православ'ї. Оскільки християнство було спокусою для іудеїв, що дотримували закони, то треба ж було їм хоч щось залишити з цих законів. Дісталося боязкій і мовчазній жінці. А ось Апостол Павло, якого так люблять цитувати коли йдеться про жінок, говорив:"А якщо законом виправдання, то Христос марно помер" (Гал.2:21, але взагалі 16-21 вірші). Шановний о.Андрій! Я буду дуже вдячна, якщо ви, нарешті, повно і осмислено відповісте на це питання. І багато жінок будуть вам вдячні. Наталія".
Ось думка ще однієї жінки, з того ж сайту в якому побічно вже протягає незадоволеність відповідями священиків: "Я не вірю в те, що після Ісуса Христа можна говорити взагалі про які-небудь обмеження для жінок в критичні дні при молитвах і під час відвідин храму. Та жінка з Євангелія здійснювала величезний гріх, торкаючись (не до ікони, не до святої води!) до самого Спасителя! І вона була безумовно осуджувана всіма. Але Христос не відштовхнув її в гніві, а, навпаки, підбадьорив, зцілив і сказав, що кожному так відплатиться по вірі його. І не могло бути інакше. Тому що Бог - це Любов. До всіх без виключення. З'явися Христос зараз, жінку з надією і вірою, що бажає доторкнутися до Нього теж безумовно засудили б, - і в першу чергу священики. Неначе і не сказав Він нам все 2000 років тому".
Можна також привести питання з сайту dobroeslovo.ru:
Анна: "Чому під час критичних днів не можна сповідатися? Дівчата, я перерила безліч "питань священикові" і тем присвячених жіночому питанню! На різних сайтах. Добре, хай не можна причащатися, доторкатися до ікон, напрестольних предметів. Але якщо мені хочеться сповідати гріх, що обтяжує мене, чому потрібно чекати стільки днів?? А запитувати у священика можна зараз або не можна я не піду, мені незручно із слів "у мене зараз місячні" розмову починати". "о.Павел, а до напрестольних предметів прикладатися в ці дні можна або не можна? Або це залежить від рівня мого благоговіння перед ними? І хто визначив, що ось до ікон можна, а до напрестольним предметів - не можна? А можна мені перед таїнствами благоговіти внутрішньо і при цьому брати участь в них? Чому потрібно благоговіти саме такий чином?"
Євгенія: "Дівчата... я з новоначальних, багато чого не знаю, сьогодні сповідалася, причащалася, до хреста прикладалася, до ікон... У критичні дні не можна? Я просто погано розумію, адже Господь нечисте очистив, як показував Петру в баченні.. і жінка з виділенням до краю Його одягу торкалася, зцілилася... НЕ МОЖНА? або я чогось недостатньо розумію? Сподіваюся, Господь мене пробачить.. ще йшла, сумнівалася, можна або не можна".
На жаль, існуючі відповіді на це питання рідко можуть задовольнити кого-небудь з жінок. Покажемо для прикладу декілька найбільш розгорнутих з цих відповідей:
Татьяна (www.pravmir.ru): "Чому жінкам не можна входити в храм Божий під час критичних днів?"
Священик Олександр: "Дорога Тетяна! У храм ходити можна, можна ставити свічки, прикладатися до ікон, не можна лише брати участь в Таїнствах - сповідатися, причащатися, прикладатися до Євангелія і Хреста. Пояснити це можна так: візьмемо хлопчиків і дівчаток 8 років - вони однакові шибеники. Уявимо собі, що жінки були б такими ж як і чоловіки, тоді б життя наша стала нестерпною. Господь дарував жінці дивний дар - дар упокорювання, в цьому полягає її глибока відмінність від чоловіка. Саме для укріпленя смирення в Церкві є така настанова. З повагою, священик Олександр".
Священик Андрій: "Шановна Наталія! Я не можу вичерпно відповісти на Ваше питання. Походження заборон про нечистоту після виділень, як Ви знаєте, лежить в Старозавітньому епосі, і в Православ'ї цих заборон ніхто не вводив - вони просто не були скасовані. Більш того, в канонах православної Церкви вони знайшли своє підтвердження, хоча богословського пояснення і обгрунтування ніхто не давав. Ймовірно, нікого не торкнулося це питання. Проте, заборони стосуються не лише жінок, але і чоловіків, хоча до чоловічої нечистоти вони значно менш строгі. Моя особиста думка навряд чи кого-небудь влаштує, бо не відповідає на головне питання, що мучить багатьох жінок - що можна, а що не можна? Моє міркування стосується богословської причини нечистоти від місячних. Адже очевидно, як нам з Вами, так і предкам Мойсея, що місячні кровотечі є наслідком вагітності, що не відбулася. Жінка не зачала дитяти, вільно або мимоволі, перед Богом несе відповідальність. Все в її тілі налаштовується на зачаття, а воно не відбувається. Означає життя жінки глибинним чином не відповідає її природі, що обертається смертю "клітки життя" (яйцеклітини), а за нею і смертю всього шару нового життя в матці. Якщо це так, те виділення з кров'ю всього цього шару з матки, є очищення від мертвої тканини, що не може жити без плоду. Як говорять медики, яйцеклітина незапліднена не може прожити більше доби. Місячні є, таким чином, очищення матки від тканини, що омертвіла, очищення матки для нового витка чекання, надії на нове життя, на зачаття. Всяке пролиття крові є примара смерті, бо в крові життя (у Старому Завіті навіть більш - "душа людини в крові його"). Але менструальна кров, це удвічі смерть, бо вона не лише кров, але і померлі тканини матки. Звільняючись від них жінка очищається. Таке моє розуміння походження поняття нечистоти жіночих місячних. Зрозуміло, що це не особистий гріх жінок, але гріх лежачий на всьому людстві. Останнє - справа традиції, канонів і правил".
Віктор: Я уважно прочитав обговорення питання жіночої нечистоти і, обдумавши, угледів в позиції о.Андрея ряд протиріч. Ці протиріччя, як мені здається, властиві людській природі (поза залежністю, чи мирянин чоловік або священик, чоловік або жінка) і виглядають таким чином:
1. Протиріччя віри і здорового глузду. Для сучасної освіченої людини необхідно, щоб наріжні камені віри, яку він вибрав, закони і обряди не перечили самі собі, логіці і здоровому глузду. Православному християнинові набагато легше спиратися на духовний досвід двотисячоліття Церкви і Святих отцов, мудро і що логічно відповідає на всі питання, чим, наприклад членові якої-небудь новоспеченої секти. Якщо ж православному християнинові ні Церква, ні Святі отці, ні практикуючий священик не може дати логічної відповіді (про цей закон або правило), не вступаючої в протиріччя з основами православної віри, то людина, яка запитує, неминуче поставить під сумнів правильність дотримання цього закону або правила.
2. Протиріччя совісті і політики. Історія Церкви довга, і її формує величезна кількість людей. Навіть у дійсній релігії, Православ'ї, неминуче залишаються питання, по тих або інших причинах обійдені увагою, не первинні і так далі. Якщо ситуація вимагає їх дозволу, їх обговорюють на Соборах і засіданнях. Проблема жіночої нечистоти - тема досить педантична для чоловіків-священиків, тим більше для ченців. Якщо несправедливість, очевидна для жінок, і стає очевидною для чоловіків-священиків, навряд чи вони квапитимуться погодитися і намагатися змінити ситуацію. Їх оточення, їх колеги "не побачать тут проблеми". Ініціатор виявиться в неприємній ситуації.
1. Спершу спробуємо розглянути проблему в наступному ключі: "Чи існують сутнісні перешкоди для жінки в період місячних удаватися до Таїнств Церкви?". На це питання є однозначна, така, що визнається всіма відповідь: "Ні, оскільки в період тяжкої хвороби або під загрозою смерті Церква допускає жінок до Них". Якщо жінка тяжко хворіє і вмирає, і при цьому вона знаходиться в своєму "жіночому" стані, священик абсолютно спокійно повинен її причастити Святих Христових Таїн. Також вважається за необхідне причастити породіллю, якщо та вмирає. Отже, можна укласти, що сутнісних або догматичних перешкод до причащання жінок під час місячних немає.
2. Тепер поглянемо, чи існують канонічні заборони в цій області. І на це питання ми також вимушені будемо відповісти негативно. Уселенські собори ніколи не стосувалися подібної теми, тому канонічних перешкод також не існує. Проте, ми маємо авторитетні в канонічному відношенні джерела, які були схвалені на помісному соборі Трульському.
Це правила святих Афанасія Великого і Діонісія Александрійського, а також єпископа Тимофія, також Александрійського єпископа. Слід зазначити суперечність їх думок, а також приналежність всіх три до Александрійської кафедри. Отже, ось думка св. Діонісія:
Св.Діонісій Александрійський, правило 2: "Про дружин, що знаходяться в очищенні, чи дозволено ним в такому стані входити в будинок Божий, зайвим вважаю і запитувати. Бо не думаю, щоб вони, якщо суть вірні і благочестиві, знаходячись в такому стані, осмілилися або приступити до Святої Трапези, або торкнутися Тіла і Крові Христових. Бо і дружина, що мала 12 років кровотечу, ради зцілення, доторкнулася не Його, але лише до краю одягу Його. Молитися, в якому б хто не був стані і як би не був розташований, поминати Господа і просити допомоги - не забороняється. Але приступати до того, що є Святеє святих, нехай заборониться не зовсім чистому душею і тілом".
Йому вторить єпископ Тимофій: "Питання 7. Якщо дружина угледить те, що трапилося їй звичайне дружинам, чи повинна вона того дня приступити до Святих Тайн, чи ні? Відповідь. Не повинна, доки не очиститься".
Як ми бачимо, на жаль, якого-небудь серйозного обгрунтування забороненої практики не приводиться, інше ми бачимо в св. Афанасія Великого, промовця проти яких-небудь обмежень в цій області: Св. Афанасій Великий, правило 1: "Всі творіння Божії добрі і чисті. Бо нічого некорисного або нечистого не створило Боже Слово. Христові бо пахощі є ми в рятованих, по Апостолові (2 Кори. 2:15). Оскільки ж різні і багатообразні суть стріли диявола і непорочно мислячих доводить він до обурення, відволікає братій від звичайної вправи, усіваючи в них подумування нечистоти і осквернення, то, по благодаті Спасителя нашого, короткими словами, і лукавого зваблювання відженемо, і думку простих ствердимо. Дивуюся ж з хитрування диявола, що він, будучи розбещення і пагуба, вкладає, по видимому, подумування чистоти. Але діяне ним є більш наклеп або спокуса. Бо, як я сказав, щоб відвернути подвижників від звичайного і рятівного піклування, і всім, як думається йому, перемогти їх, для сього збуджує він таку чутку, яка не приносить жодної користі для життя, а лише порожні вопрошенія і суєсловіє, яких ухилятися потрібно".
Аргументація святителя Афанасія, який розглянув питання про природні виділення людини на прикладі мимовільного виділення сім'я у чоловіків виглядає незрівняно солідніше. Проте, ми повинні визнати різницю думок з цього питання в авторитетних в канонічному відношенні правилах Православної Церкви.
3. Тепер нам залишається лише прослідкувати історичну практику Церкви з цього питання. Найраніше свідоцтво це так звані Апостольські постанови, які передають ранньохристиянську практику. Так в книзі 6 (Про єресь, пп.27-30) говориться:
"Якщо ж хто спостерігає і виконує обряди іудейські відносно виверження сім'я, перебіг сім'я уві сні, соїтій законних (Лев. 15,1-30), ті хай скажуть нам, чи перестають вони в ті години і дні, коли піддаються чому-небудь такому, молитися або торкатися книг, або причащатися Євхаристії? Якщо скажуть, що перестають, то явно, що вони не мають в собі Духу Святого, Який завжди перебуває з віруючими; бо Соломон говорить про праведних, щоб кожен підготував себе так, щоб Він, коли сплять вони, зберігав їх, а коли встають, говорив з ними (Притч. 6,22).
Насправді, якщо ти, дружина, думаєш, що в продовженні семи днів, коли буває у тебе місячне, не маєш в собі Духу Святого; то витікає, що якщо помреш раптово, то відійдеш такою, що не має в собі Духу Святого і відваги і надії на Бога. Але Дух Святий, всеконечно, властивий тобі, тому що Він не обмежений місцем, а ти маєш нужду в молитві, в Євхаристії і в пришесті Святого Духа, як немало не погрішила в тому. Бо ні законне злягання, ні пологи, ні перебіг крові, ні перебіг сім'я уві сні не можуть поганити єство людини або відлучити від нього Духу Святого, але одне нечестя і беззаконна діяльність.
Дух Святий завжди перебуває в тих, які здобували Його, доки вони будуть гідні цього; а від кого Він відступить, ті залишаються такими, що не мають Його і відданими духу лукавому.
Тому стримуйся, дружина, від суєтних мов, і завжди пам'ятай про Того, що Створив тебе, і молися Йому, бо Він - Господь твій і всього, і повчайся в законах Його, нічого не спостерігаючи, - ні природного очищення, ні законного злягання, ні пологів або викидання, ні пороку тілесного. Спостереження ці суть порожні винаходи людей дурних, що не мають сенсу. Бо ні поховання людини, ні кість мертвого, ні труна, ні ті або інші харчі, ні перебіг сім'я уві сні не можуть поганити душу людини, але одне нечестя на Бога і беззаконня і несправедливість до ближнього, розумію - хижацтво або насильство, або що б то не було осоружне правді Його, перелюбство або любодіяння.
Тому Апостоли, з одного боку, зважаючи на поширеність забобону про нечистоту і боячись спокуси (Рим. 14, 20), інколи і самі виконують деякі розпорядження про очищення (Діян. 21, 24-26), а з іншої - приймають заходи до викорінювання цього забобону, як у вигляді увіщувань в своїх посланнях (Рим. 14, 14-20; 1 Кор. 6, 13; Кол. 2, 20-22 і ін.), так навіть і у формі соборної постанови (Діян. 15, 29; ср.: 21, 25).
Проте, заперечуючи нечистоту взагалі, Новий Заповіт не стосується більш приватного питання про нечистоту родових процесів, так що питання це вирішується вже пам'ятниками післяпостольського часу і вирішується, як ми бачили, у формі висновку від загального до приватного: якщо по християнському ученню взагалі немає жодної фізіологічної нечистоти, то немає нечистоти і в родовому житті.
Преподобний Єфрем Сирін також у дусі Апостольських Постанов тлумачить євангельський епізод з "кровоточивою жінкою":
"Хто приходив до Нього, як до людини, той і відчув в Нім дотик людського єства; а хто приходив до Нього, як до Бога, той знайшов в Нім скарб лікування скорбот своїх... Сила,що вийшла від Нього, була послана і торкнулася чрева, що поганило, так одначе, що сама не піддалася оскверненню. Точно так і Його Божество не поганилося проживанням в освяченому чреві, тому що діва і згідно із законом і окрім закону святіша, ніж та жінка, яка надмірністю своєї крові викликала відразу... Вороги Його хотіли покласти Його собі каменем спотикання, кажучи: не знає закону, оскільки жінка, нечиста згідно із законом, доторкнулася до Нього, і Він не відкинув її. Немає нечистого, крім того, що порочить життя свободи".
Патріарх Сербський Павло говорить про те ж: "пізніше дійшло до такої точки зору, що жінки не повинні приходити в церкву в цьому стані. Можливо і через запах, який видає матерія очищення при розкладанні". Патріарх Павло робить вивід, що "місячне очищення жінки не робить її ритуально, молитовно нечистою. Ця нечистота лише фізична, тілесна, так само як і виділення з інших органів.
Висновок
Підсумовуючи наш розгляд можна зробити заключення, що ні сутнісних, ні догматичних або канонічних перешкод до причащання жінок під час місячних і післяродового періоду немає, тим більше це можна сказати про відвідини храму, цілування ікон або прийняття антидора. Заборони в цій області йдуть від старозавітних традицій виконання іудейського Закону, що не мають жодного відношення до християнства. "Питання Августина: Чи може вагітна жінка бути хрещена, і, коли у неї народиться дитя, через скільки часу вона зможе увійти до церкви? І опісля скільки днів може дитя прийняти благодать святого хрещення, щоб попередити його можливу смерть? І через який час її чоловік зможе вступати з нею в зносини, і чи можна їй входити в церкву або приймати святу Євхаристію під час місячних? І чи може чоловік, що мав зносини з дружиною, увійти до церкви або прийняти таїнство святого Причастя до того, як омиється? Всі ці речі необхідно знати неосвіченому народові англів. Відповідає Григорій Великий: "Брате мій, я не сумнівався, що ти поставиш мені ці питання, і вже приготував на них відповідь. Не сумніваюся, що ти просто бажаєш, щоб ця відповідь підтвердила власні твої думки і передчуття. Насправді, чому вагітна жінка не може бути хрещена, раз вагітність її не грішна в очах Всемогутнього Бога? Адже коли прабатьки наші согрішили в раю, вони втратили безсмертя, що дароване їм Богом, але Господь не побажав за цей гріх винищити все плем'я людське. Позбавивши чоловіка безсмертя за його провину, Він залишив йому чоловічу силу для продовження роду. Так чому ж те, що дароване людині самим Богом, повинне перешкоджати йому прийняти благодать святого хрещення? Було б украй безрозсудно ставити це таїнство, що згладжує всяку провину, в залежність від подібної причини.
Через скільки днів може жінка увійти до церкви після того, як народить? Із Старого Завіту тобі відомо, що їй слід утримуватися від цього протягом тридцяти трьох днів, якщо у неї народився хлопчик, і шістдесяти шести днів, якщо народилася дівчинка (Левіт 12:4-5). Проте це слід розуміти інакше. Адже якби вона увійшла до церкви хоч би за годину після пологів подякувати Господеві, вона не зробила б гріха; адже гріховні задоволення плоті, але не її муки. Зносини відбуваються в задоволенні, а пологи здійснюються в муках, тому і сказано було першій з матерів: "У болях народжуватимеш". Якщо ж ми заборонимо жінці, що народила, входити в церкву, то визнаємо пологи її покаранням за гріх. Не слід забороняти жінці під час місячних входити в церкву, бо не можна ставити їй в провину те, що дане від природи, і від чого вона страждає окрім своєї волі.
Не можна в такий час і забороняти жінці приймати таїнство святого Причастя. Якщо вона не наважиться прийняти його з великої поваги, це похвально; але, прийнявши його, вона не зробить гріха... І місячні у жінок не грішні, бо походять від їх єства...
І місячні у жінок не грішні, бо походять від їх єства... Надайте жінкам діяти по власному розумінню, і якщо вони під час місячних не наважаться приступити до таїнства плоті і крові Господніх, слід похвалити їх за благочестя. Якщо ж вони, звикнувши до благочестивого життя, захочуть прийняти це таїнство, не слідує, як ми вже сказали, їм в цьому перешкоджати.
Українською перекладено за матеріалами сайту Київська Русь
Джерело:Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua
*****
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua є незалежним. Тому фінансова підтримка кожного з вас є дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку проектів hram.lviv.ua.
Перераховуйте кошти у гривнях на картку 5375 4141 0445 8954.
Або іншим зручним способом у гривнях, доларах або євро - детально.
1. Ким і коли в Православному християнстві були встановлені вищеперелічені поняття. Зазвичай священики посилаються на 15 главу Кн.Левит. Проте Ви не можете не погодитися з тим, що всякий закон є лише тоді закон, коли він дотримується точно і повністю. Не перераховуватиму всього, що вимагає закон старих іудеїв, ви і самі знаєте текст прекрасно. Але чому виключно на жінку випали тяготи закону, заставляючи її дотримувати по сю пору сім днів очищення. І чому ви не рекомендуєте у такому разі слідувати закону повністю, тобто йдеться про жертви за очищення. Закону або дотримуються, або його немає? Багато хто посилається на слова Христа про те, що Він прийшов не порушити закон, але виконати. На думку укладача "Тлумачення Євангелія" Гладкова, мається на увазі Закон Божий, а не закон людський. У кн. Правил є єдиний документ, що зустрівся мені, на цю тему: послання Діонісія Александрійського (якщо помиляюся в імені, пробачте) про те, які його думки на рахунок Причастя у критичні дні. Як аргумент приводиться знову ж таки історія, що має для мене абсолютно інший сенс, - про кровоточиву. Наче б то оскільки вона не осмілилася доторкнутися до Христа, а лише до Його одягу, то і не повинно жінці в критичні дні причащатися. Але йдеться якраз про те, що Христос не відкинув цю жінку, Він прийняв її і навіть зцілив. Яка ж тоді підстава для священиків відлучати жінку від повноцінного церковного життя в цей час, коли їй буває досить важко. Не знаю, чи монах Ви, шанований о.Андрій, або маєте дружину, але якщо ви коли-небудь розмовляли з рідною вам жінкою про те, що вона переживає протягом майже четвертої частини свого життя, ви зрозумієте її прагнення знайти допомогу і підтримку особливо в ці дні.
2. Так що ж дозволяється православній жінці робити в критичні дні (і чим знову ж таки це встановлено). Я зустрічала як думки про те, що не можна ходити в храм (і така думка існує у багатьох), так і думки наступні: не можна причащатися, прикладатися до ікон, запалювати свічку. Чому? Поясните мені дохідливо, це мене і багатьох дуже бентежить. Адже жодна нечистота не може поганити святу ікону. Я стикалася і з думкою православного священика про те, що можна переставляти ікони, брати в руки свічки, але не можна прикладатися і запалювати свічку. Це вже чиста маячня.
Отже, окрім загального прохання обгрунтувати ці вимоги, прошу точно відповісти, чи можна помазати в ці дні святим маслом, скажімо, голову, якщо вона нестерпимо болить, а я вірю в те, що саме масло, а не Еффералган принесе полегшення? Чи можна в ці дні випити святої води, якщо висока температура? Ну, а якщо у жінки діти, і вона щодня дає їм натщесерце по ковтку святої води і по шматочку просфори? Їй робити це чи ні? А чи можна читати Євангеліє? Загалом, думаю, ви зрозуміли моє збентеження. Особисто у мене не виходить жити повним православним життям 21 день в місяць, і ситуація ця, як мені думається, нелогічна. Я знаю, які витоки поняття жіночої нечистоти в Православ'ї. Оскільки християнство було спокусою для іудеїв, що дотримували закони, то треба ж було їм хоч щось залишити з цих законів. Дісталося боязкій і мовчазній жінці. А ось Апостол Павло, якого так люблять цитувати коли йдеться про жінок, говорив:"А якщо законом виправдання, то Христос марно помер" (Гал.2:21, але взагалі 16-21 вірші). Шановний о.Андрій! Я буду дуже вдячна, якщо ви, нарешті, повно і осмислено відповісте на це питання. І багато жінок будуть вам вдячні. Наталія".
Ось думка ще однієї жінки, з того ж сайту в якому побічно вже протягає незадоволеність відповідями священиків: "Я не вірю в те, що після Ісуса Христа можна говорити взагалі про які-небудь обмеження для жінок в критичні дні при молитвах і під час відвідин храму. Та жінка з Євангелія здійснювала величезний гріх, торкаючись (не до ікони, не до святої води!) до самого Спасителя! І вона була безумовно осуджувана всіма. Але Христос не відштовхнув її в гніві, а, навпаки, підбадьорив, зцілив і сказав, що кожному так відплатиться по вірі його. І не могло бути інакше. Тому що Бог - це Любов. До всіх без виключення. З'явися Христос зараз, жінку з надією і вірою, що бажає доторкнутися до Нього теж безумовно засудили б, - і в першу чергу священики. Неначе і не сказав Він нам все 2000 років тому".
Можна також привести питання з сайту dobroeslovo.ru:
Анна: "Чому під час критичних днів не можна сповідатися? Дівчата, я перерила безліч "питань священикові" і тем присвячених жіночому питанню! На різних сайтах. Добре, хай не можна причащатися, доторкатися до ікон, напрестольних предметів. Але якщо мені хочеться сповідати гріх, що обтяжує мене, чому потрібно чекати стільки днів?? А запитувати у священика можна зараз або не можна я не піду, мені незручно із слів "у мене зараз місячні" розмову починати". "о.Павел, а до напрестольних предметів прикладатися в ці дні можна або не можна? Або це залежить від рівня мого благоговіння перед ними? І хто визначив, що ось до ікон можна, а до напрестольним предметів - не можна? А можна мені перед таїнствами благоговіти внутрішньо і при цьому брати участь в них? Чому потрібно благоговіти саме такий чином?"
Євгенія: "Дівчата... я з новоначальних, багато чого не знаю, сьогодні сповідалася, причащалася, до хреста прикладалася, до ікон... У критичні дні не можна? Я просто погано розумію, адже Господь нечисте очистив, як показував Петру в баченні.. і жінка з виділенням до краю Його одягу торкалася, зцілилася... НЕ МОЖНА? або я чогось недостатньо розумію? Сподіваюся, Господь мене пробачить.. ще йшла, сумнівалася, можна або не можна".
На жаль, існуючі відповіді на це питання рідко можуть задовольнити кого-небудь з жінок. Покажемо для прикладу декілька найбільш розгорнутих з цих відповідей:
Татьяна (www.pravmir.ru): "Чому жінкам не можна входити в храм Божий під час критичних днів?"
Священик Олександр: "Дорога Тетяна! У храм ходити можна, можна ставити свічки, прикладатися до ікон, не можна лише брати участь в Таїнствах - сповідатися, причащатися, прикладатися до Євангелія і Хреста. Пояснити це можна так: візьмемо хлопчиків і дівчаток 8 років - вони однакові шибеники. Уявимо собі, що жінки були б такими ж як і чоловіки, тоді б життя наша стала нестерпною. Господь дарував жінці дивний дар - дар упокорювання, в цьому полягає її глибока відмінність від чоловіка. Саме для укріпленя смирення в Церкві є така настанова. З повагою, священик Олександр".
Священик Андрій: "Шановна Наталія! Я не можу вичерпно відповісти на Ваше питання. Походження заборон про нечистоту після виділень, як Ви знаєте, лежить в Старозавітньому епосі, і в Православ'ї цих заборон ніхто не вводив - вони просто не були скасовані. Більш того, в канонах православної Церкви вони знайшли своє підтвердження, хоча богословського пояснення і обгрунтування ніхто не давав. Ймовірно, нікого не торкнулося це питання. Проте, заборони стосуються не лише жінок, але і чоловіків, хоча до чоловічої нечистоти вони значно менш строгі. Моя особиста думка навряд чи кого-небудь влаштує, бо не відповідає на головне питання, що мучить багатьох жінок - що можна, а що не можна? Моє міркування стосується богословської причини нечистоти від місячних. Адже очевидно, як нам з Вами, так і предкам Мойсея, що місячні кровотечі є наслідком вагітності, що не відбулася. Жінка не зачала дитяти, вільно або мимоволі, перед Богом несе відповідальність. Все в її тілі налаштовується на зачаття, а воно не відбувається. Означає життя жінки глибинним чином не відповідає її природі, що обертається смертю "клітки життя" (яйцеклітини), а за нею і смертю всього шару нового життя в матці. Якщо це так, те виділення з кров'ю всього цього шару з матки, є очищення від мертвої тканини, що не може жити без плоду. Як говорять медики, яйцеклітина незапліднена не може прожити більше доби. Місячні є, таким чином, очищення матки від тканини, що омертвіла, очищення матки для нового витка чекання, надії на нове життя, на зачаття. Всяке пролиття крові є примара смерті, бо в крові життя (у Старому Завіті навіть більш - "душа людини в крові його"). Але менструальна кров, це удвічі смерть, бо вона не лише кров, але і померлі тканини матки. Звільняючись від них жінка очищається. Таке моє розуміння походження поняття нечистоти жіночих місячних. Зрозуміло, що це не особистий гріх жінок, але гріх лежачий на всьому людстві. Останнє - справа традиції, канонів і правил".
Віктор: Я уважно прочитав обговорення питання жіночої нечистоти і, обдумавши, угледів в позиції о.Андрея ряд протиріч. Ці протиріччя, як мені здається, властиві людській природі (поза залежністю, чи мирянин чоловік або священик, чоловік або жінка) і виглядають таким чином:
1. Протиріччя віри і здорового глузду. Для сучасної освіченої людини необхідно, щоб наріжні камені віри, яку він вибрав, закони і обряди не перечили самі собі, логіці і здоровому глузду. Православному християнинові набагато легше спиратися на духовний досвід двотисячоліття Церкви і Святих отцов, мудро і що логічно відповідає на всі питання, чим, наприклад членові якої-небудь новоспеченої секти. Якщо ж православному християнинові ні Церква, ні Святі отці, ні практикуючий священик не може дати логічної відповіді (про цей закон або правило), не вступаючої в протиріччя з основами православної віри, то людина, яка запитує, неминуче поставить під сумнів правильність дотримання цього закону або правила.
2. Протиріччя совісті і політики. Історія Церкви довга, і її формує величезна кількість людей. Навіть у дійсній релігії, Православ'ї, неминуче залишаються питання, по тих або інших причинах обійдені увагою, не первинні і так далі. Якщо ситуація вимагає їх дозволу, їх обговорюють на Соборах і засіданнях. Проблема жіночої нечистоти - тема досить педантична для чоловіків-священиків, тим більше для ченців. Якщо несправедливість, очевидна для жінок, і стає очевидною для чоловіків-священиків, навряд чи вони квапитимуться погодитися і намагатися змінити ситуацію. Їх оточення, їх колеги "не побачать тут проблеми". Ініціатор виявиться в неприємній ситуації.
Як бачимо, актуальність цієї "жіночої" проблеми велика, і як показує досвід не завжди відповіді на це питання вирішують сумніви. Отже, спробуємо розібратися з цим питанням.
1. Спершу спробуємо розглянути проблему в наступному ключі: "Чи існують сутнісні перешкоди для жінки в період місячних удаватися до Таїнств Церкви?". На це питання є однозначна, така, що визнається всіма відповідь: "Ні, оскільки в період тяжкої хвороби або під загрозою смерті Церква допускає жінок до Них". Якщо жінка тяжко хворіє і вмирає, і при цьому вона знаходиться в своєму "жіночому" стані, священик абсолютно спокійно повинен її причастити Святих Христових Таїн. Також вважається за необхідне причастити породіллю, якщо та вмирає. Отже, можна укласти, що сутнісних або догматичних перешкод до причащання жінок під час місячних немає.
2. Тепер поглянемо, чи існують канонічні заборони в цій області. І на це питання ми також вимушені будемо відповісти негативно. Уселенські собори ніколи не стосувалися подібної теми, тому канонічних перешкод також не існує. Проте, ми маємо авторитетні в канонічному відношенні джерела, які були схвалені на помісному соборі Трульському.
Це правила святих Афанасія Великого і Діонісія Александрійського, а також єпископа Тимофія, також Александрійського єпископа. Слід зазначити суперечність їх думок, а також приналежність всіх три до Александрійської кафедри. Отже, ось думка св. Діонісія:
Св.Діонісій Александрійський, правило 2: "Про дружин, що знаходяться в очищенні, чи дозволено ним в такому стані входити в будинок Божий, зайвим вважаю і запитувати. Бо не думаю, щоб вони, якщо суть вірні і благочестиві, знаходячись в такому стані, осмілилися або приступити до Святої Трапези, або торкнутися Тіла і Крові Христових. Бо і дружина, що мала 12 років кровотечу, ради зцілення, доторкнулася не Його, але лише до краю одягу Його. Молитися, в якому б хто не був стані і як би не був розташований, поминати Господа і просити допомоги - не забороняється. Але приступати до того, що є Святеє святих, нехай заборониться не зовсім чистому душею і тілом".
Йому вторить єпископ Тимофій: "Питання 7. Якщо дружина угледить те, що трапилося їй звичайне дружинам, чи повинна вона того дня приступити до Святих Тайн, чи ні? Відповідь. Не повинна, доки не очиститься".
Як ми бачимо, на жаль, якого-небудь серйозного обгрунтування забороненої практики не приводиться, інше ми бачимо в св. Афанасія Великого, промовця проти яких-небудь обмежень в цій області: Св. Афанасій Великий, правило 1: "Всі творіння Божії добрі і чисті. Бо нічого некорисного або нечистого не створило Боже Слово. Христові бо пахощі є ми в рятованих, по Апостолові (2 Кори. 2:15). Оскільки ж різні і багатообразні суть стріли диявола і непорочно мислячих доводить він до обурення, відволікає братій від звичайної вправи, усіваючи в них подумування нечистоти і осквернення, то, по благодаті Спасителя нашого, короткими словами, і лукавого зваблювання відженемо, і думку простих ствердимо. Дивуюся ж з хитрування диявола, що він, будучи розбещення і пагуба, вкладає, по видимому, подумування чистоти. Але діяне ним є більш наклеп або спокуса. Бо, як я сказав, щоб відвернути подвижників від звичайного і рятівного піклування, і всім, як думається йому, перемогти їх, для сього збуджує він таку чутку, яка не приносить жодної користі для життя, а лише порожні вопрошенія і суєсловіє, яких ухилятися потрібно".
Аргументація святителя Афанасія, який розглянув питання про природні виділення людини на прикладі мимовільного виділення сім'я у чоловіків виглядає незрівняно солідніше. Проте, ми повинні визнати різницю думок з цього питання в авторитетних в канонічному відношенні правилах Православної Церкви.
3. Тепер нам залишається лише прослідкувати історичну практику Церкви з цього питання. Найраніше свідоцтво це так звані Апостольські постанови, які передають ранньохристиянську практику. Так в книзі 6 (Про єресь, пп.27-30) говориться:
"Якщо ж хто спостерігає і виконує обряди іудейські відносно виверження сім'я, перебіг сім'я уві сні, соїтій законних (Лев. 15,1-30), ті хай скажуть нам, чи перестають вони в ті години і дні, коли піддаються чому-небудь такому, молитися або торкатися книг, або причащатися Євхаристії? Якщо скажуть, що перестають, то явно, що вони не мають в собі Духу Святого, Який завжди перебуває з віруючими; бо Соломон говорить про праведних, щоб кожен підготував себе так, щоб Він, коли сплять вони, зберігав їх, а коли встають, говорив з ними (Притч. 6,22).
Насправді, якщо ти, дружина, думаєш, що в продовженні семи днів, коли буває у тебе місячне, не маєш в собі Духу Святого; то витікає, що якщо помреш раптово, то відійдеш такою, що не має в собі Духу Святого і відваги і надії на Бога. Але Дух Святий, всеконечно, властивий тобі, тому що Він не обмежений місцем, а ти маєш нужду в молитві, в Євхаристії і в пришесті Святого Духа, як немало не погрішила в тому. Бо ні законне злягання, ні пологи, ні перебіг крові, ні перебіг сім'я уві сні не можуть поганити єство людини або відлучити від нього Духу Святого, але одне нечестя і беззаконна діяльність.
Дух Святий завжди перебуває в тих, які здобували Його, доки вони будуть гідні цього; а від кого Він відступить, ті залишаються такими, що не мають Його і відданими духу лукавому.
Тому стримуйся, дружина, від суєтних мов, і завжди пам'ятай про Того, що Створив тебе, і молися Йому, бо Він - Господь твій і всього, і повчайся в законах Його, нічого не спостерігаючи, - ні природного очищення, ні законного злягання, ні пологів або викидання, ні пороку тілесного. Спостереження ці суть порожні винаходи людей дурних, що не мають сенсу. Бо ні поховання людини, ні кість мертвого, ні труна, ні ті або інші харчі, ні перебіг сім'я уві сні не можуть поганити душу людини, але одне нечестя на Бога і беззаконня і несправедливість до ближнього, розумію - хижацтво або насильство, або що б то не було осоружне правді Його, перелюбство або любодіяння.
Тому Апостоли, з одного боку, зважаючи на поширеність забобону про нечистоту і боячись спокуси (Рим. 14, 20), інколи і самі виконують деякі розпорядження про очищення (Діян. 21, 24-26), а з іншої - приймають заходи до викорінювання цього забобону, як у вигляді увіщувань в своїх посланнях (Рим. 14, 14-20; 1 Кор. 6, 13; Кол. 2, 20-22 і ін.), так навіть і у формі соборної постанови (Діян. 15, 29; ср.: 21, 25).
Проте, заперечуючи нечистоту взагалі, Новий Заповіт не стосується більш приватного питання про нечистоту родових процесів, так що питання це вирішується вже пам'ятниками післяпостольського часу і вирішується, як ми бачили, у формі висновку від загального до приватного: якщо по християнському ученню взагалі немає жодної фізіологічної нечистоти, то немає нечистоти і в родовому житті.
Преподобний Єфрем Сирін також у дусі Апостольських Постанов тлумачить євангельський епізод з "кровоточивою жінкою":
"Хто приходив до Нього, як до людини, той і відчув в Нім дотик людського єства; а хто приходив до Нього, як до Бога, той знайшов в Нім скарб лікування скорбот своїх... Сила,що вийшла від Нього, була послана і торкнулася чрева, що поганило, так одначе, що сама не піддалася оскверненню. Точно так і Його Божество не поганилося проживанням в освяченому чреві, тому що діва і згідно із законом і окрім закону святіша, ніж та жінка, яка надмірністю своєї крові викликала відразу... Вороги Його хотіли покласти Його собі каменем спотикання, кажучи: не знає закону, оскільки жінка, нечиста згідно із законом, доторкнулася до Нього, і Він не відкинув її. Немає нечистого, крім того, що порочить життя свободи".
Патріарх Сербський Павло говорить про те ж: "пізніше дійшло до такої точки зору, що жінки не повинні приходити в церкву в цьому стані. Можливо і через запах, який видає матерія очищення при розкладанні". Патріарх Павло робить вивід, що "місячне очищення жінки не робить її ритуально, молитовно нечистою. Ця нечистота лише фізична, тілесна, так само як і виділення з інших органів.
Висновок
Підсумовуючи наш розгляд можна зробити заключення, що ні сутнісних, ні догматичних або канонічних перешкод до причащання жінок під час місячних і післяродового періоду немає, тим більше це можна сказати про відвідини храму, цілування ікон або прийняття антидора. Заборони в цій області йдуть від старозавітних традицій виконання іудейського Закону, що не мають жодного відношення до християнства. "Питання Августина: Чи може вагітна жінка бути хрещена, і, коли у неї народиться дитя, через скільки часу вона зможе увійти до церкви? І опісля скільки днів може дитя прийняти благодать святого хрещення, щоб попередити його можливу смерть? І через який час її чоловік зможе вступати з нею в зносини, і чи можна їй входити в церкву або приймати святу Євхаристію під час місячних? І чи може чоловік, що мав зносини з дружиною, увійти до церкви або прийняти таїнство святого Причастя до того, як омиється? Всі ці речі необхідно знати неосвіченому народові англів. Відповідає Григорій Великий: "Брате мій, я не сумнівався, що ти поставиш мені ці питання, і вже приготував на них відповідь. Не сумніваюся, що ти просто бажаєш, щоб ця відповідь підтвердила власні твої думки і передчуття. Насправді, чому вагітна жінка не може бути хрещена, раз вагітність її не грішна в очах Всемогутнього Бога? Адже коли прабатьки наші согрішили в раю, вони втратили безсмертя, що дароване їм Богом, але Господь не побажав за цей гріх винищити все плем'я людське. Позбавивши чоловіка безсмертя за його провину, Він залишив йому чоловічу силу для продовження роду. Так чому ж те, що дароване людині самим Богом, повинне перешкоджати йому прийняти благодать святого хрещення? Було б украй безрозсудно ставити це таїнство, що згладжує всяку провину, в залежність від подібної причини.
Через скільки днів може жінка увійти до церкви після того, як народить? Із Старого Завіту тобі відомо, що їй слід утримуватися від цього протягом тридцяти трьох днів, якщо у неї народився хлопчик, і шістдесяти шести днів, якщо народилася дівчинка (Левіт 12:4-5). Проте це слід розуміти інакше. Адже якби вона увійшла до церкви хоч би за годину після пологів подякувати Господеві, вона не зробила б гріха; адже гріховні задоволення плоті, але не її муки. Зносини відбуваються в задоволенні, а пологи здійснюються в муках, тому і сказано було першій з матерів: "У болях народжуватимеш". Якщо ж ми заборонимо жінці, що народила, входити в церкву, то визнаємо пологи її покаранням за гріх. Не слід забороняти жінці під час місячних входити в церкву, бо не можна ставити їй в провину те, що дане від природи, і від чого вона страждає окрім своєї волі.
Не можна в такий час і забороняти жінці приймати таїнство святого Причастя. Якщо вона не наважиться прийняти його з великої поваги, це похвально; але, прийнявши його, вона не зробить гріха... І місячні у жінок не грішні, бо походять від їх єства...
І місячні у жінок не грішні, бо походять від їх єства... Надайте жінкам діяти по власному розумінню, і якщо вони під час місячних не наважаться приступити до таїнства плоті і крові Господніх, слід похвалити їх за благочестя. Якщо ж вони, звикнувши до благочестивого життя, захочуть прийняти це таїнство, не слідує, як ми вже сказали, їм в цьому перешкоджати.
Українською перекладено за матеріалами сайту Київська Русь
Джерело:Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua
*****
Православний молодіжний веб-портал hram.lviv.ua є незалежним. Тому фінансова підтримка кожного з вас є дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку проектів hram.lviv.ua.
Перераховуйте кошти у гривнях на картку 5375 4141 0445 8954.
Або іншим зручним способом у гривнях, доларах або євро - детально.