У церковному праві немає канонів, які б передбачали сімейним парам стриманість в період постів.
"Всі церковні канони, що якимсь чином стосуються цієї теми, говорять про те, що стриманість у подружньому житті обов'язкова тільки в ніч перед літургією і таїнством хрещення", - заявив кореспондентові "Інтерфакс-Релігія" ієромонах Димитрій (Першин).
Отець Димитрій нагадав, що канонічна позиція Церкви з цього питання визначається словами святого апостола Павла з Першого послання до коринфян.
Апостол Павло пише, що подружнє життя – це простір свободи в любові; це внутрішня справа сім'ї, яка не підлягає ніякій іншій регламентації, окрім взаємної згоди і літургійного благочестя: " А про що ви писали мені, то добре чоловікові не торкатися жінки. Але ж, щоб уникнути блудодіяння, кожний нехай має свою жінку, і кожна жінка нехай має свого чоловіка. Нехай чоловік віддає своїй жінці належну любов; так само і жінка своєму чоловікові. Жінка не володіє своїм тілом, а чоловік; також і чоловік не володіє своїм тілом, а жінка. Не ухиляйтеся один від одного, хіба за згодою, до часу, щоб перебувати в пості та молитві, і знову будьте разом, щоб не спокушав вас сатана нестриманістю вашою. А втім, це кажу вам як дозвіл, а не як повеління. Бо бажаю, щоб усі люди були як і я; але кожен має від Бога своє дарування, один таке, один - інше " (1 Кор. 7:1-7).
Саме ці слова апостола лягли в основу уявлень про утримання від подружніх стосунків на час постів. Але, на відміну від обмежень в непісній їжі, за порушення яких без поважної причини мирянин відлучається від причащання (69 правило святих апостолів), на сімейне життя подібні встановлення не поширюються.
Про це говорить і святий Діонісій Олександрійський: "Ті, які одружилися, самі собі повинні бути достатніми суддями. Бо вони чули Павла, який пише, що личить утримуватися один від одного, за згодою, до часу, щоб вправлятися в молитві, і потім щоб знову бути разом"
Цей підхід був загальноприйнятим на православному Сході. От як, наприклад, та ж проблема вирішується в 13 правилі Тимофія Олександрійського:
Питання: -Тим, хто зближуються у спілкуванні шлюбу, у які дні тижня повинні збергіати стримання від близькості один з одним, і в які дні мають право на неї?
Відповідь: апостол говорить: «Не ухиляйтеся один від одного, хіба за згодою, до часу, щоб перебувати в пості та молитві, і знову будьте разом, щоб не спокушав вас сатана нестриманістю вашою»(1 Кори 7:5). Втім, необхідно стримуватися в день суботній і недільний, тому що в ці дні духовна жертва приноситься Господу.
Ієромонах Димитрій пояснив, що остання заборона пов'язана з тим, що 8 правило святих апостолів вимагає від християн залучатися на кожній літургії, а згідно 5 правилу Тимофія Олександрійського, не слід причащатися в день після подружнього спілкування.
Св. Іоан Золотоустий, коментуючи в своїй проповіді це послання апостола Павла (1 Кори 7:1-7), підкреслює, що "дружина не повинна утримуватися проти волі чоловіка, і чоловік - проти волі дружини", тому що подібна примусова стриманість провокує до дратівливості, блудних помислів, сварок і інших розладів.
Тому, згідно східної християнської традиції, подружнє спілкування не відлучає людини від Бога. Єдине, на що звертає увагу святитель Іоан Золотоустий і багато інших подвижників Церкви, що при стриманості молитва буде досконалішою.
Поширенні забобони, згідно яким діти, зачаті в піст, можуть опинитися в чомусь збитковими . "Але це саме забобон тих, хто не знайомий ні з канонами, ні з переказом Церкви. З християнської традиції такі лякалки не мають ніякого відношення. Апостол Павло кваліфікує людей, які ці забобони поширюють, дуже чітко - "як лицемірів, спалених в своїй совісті" (1 Тим 4:2)", - додав ієромонах Димитрій.
Джерело: Храм Всіх Українських Святих і Львівське молодіжне православне братство "Нев'янучий Цвіт"
"Всі церковні канони, що якимсь чином стосуються цієї теми, говорять про те, що стриманість у подружньому житті обов'язкова тільки в ніч перед літургією і таїнством хрещення", - заявив кореспондентові "Інтерфакс-Релігія" ієромонах Димитрій (Першин).
Отець Димитрій нагадав, що канонічна позиція Церкви з цього питання визначається словами святого апостола Павла з Першого послання до коринфян.
Апостол Павло пише, що подружнє життя – це простір свободи в любові; це внутрішня справа сім'ї, яка не підлягає ніякій іншій регламентації, окрім взаємної згоди і літургійного благочестя: " А про що ви писали мені, то добре чоловікові не торкатися жінки. Але ж, щоб уникнути блудодіяння, кожний нехай має свою жінку, і кожна жінка нехай має свого чоловіка. Нехай чоловік віддає своїй жінці належну любов; так само і жінка своєму чоловікові. Жінка не володіє своїм тілом, а чоловік; також і чоловік не володіє своїм тілом, а жінка. Не ухиляйтеся один від одного, хіба за згодою, до часу, щоб перебувати в пості та молитві, і знову будьте разом, щоб не спокушав вас сатана нестриманістю вашою. А втім, це кажу вам як дозвіл, а не як повеління. Бо бажаю, щоб усі люди були як і я; але кожен має від Бога своє дарування, один таке, один - інше " (1 Кор. 7:1-7).
Саме ці слова апостола лягли в основу уявлень про утримання від подружніх стосунків на час постів. Але, на відміну від обмежень в непісній їжі, за порушення яких без поважної причини мирянин відлучається від причащання (69 правило святих апостолів), на сімейне життя подібні встановлення не поширюються.
Про це говорить і святий Діонісій Олександрійський: "Ті, які одружилися, самі собі повинні бути достатніми суддями. Бо вони чули Павла, який пише, що личить утримуватися один від одного, за згодою, до часу, щоб вправлятися в молитві, і потім щоб знову бути разом"
Цей підхід був загальноприйнятим на православному Сході. От як, наприклад, та ж проблема вирішується в 13 правилі Тимофія Олександрійського:
Питання: -Тим, хто зближуються у спілкуванні шлюбу, у які дні тижня повинні збергіати стримання від близькості один з одним, і в які дні мають право на неї?
Відповідь: апостол говорить: «Не ухиляйтеся один від одного, хіба за згодою, до часу, щоб перебувати в пості та молитві, і знову будьте разом, щоб не спокушав вас сатана нестриманістю вашою»(1 Кори 7:5). Втім, необхідно стримуватися в день суботній і недільний, тому що в ці дні духовна жертва приноситься Господу.
Ієромонах Димитрій пояснив, що остання заборона пов'язана з тим, що 8 правило святих апостолів вимагає від християн залучатися на кожній літургії, а згідно 5 правилу Тимофія Олександрійського, не слід причащатися в день після подружнього спілкування.
Св. Іоан Золотоустий, коментуючи в своїй проповіді це послання апостола Павла (1 Кори 7:1-7), підкреслює, що "дружина не повинна утримуватися проти волі чоловіка, і чоловік - проти волі дружини", тому що подібна примусова стриманість провокує до дратівливості, блудних помислів, сварок і інших розладів.
Тому, згідно східної християнської традиції, подружнє спілкування не відлучає людини від Бога. Єдине, на що звертає увагу святитель Іоан Золотоустий і багато інших подвижників Церкви, що при стриманості молитва буде досконалішою.
Поширенні забобони, згідно яким діти, зачаті в піст, можуть опинитися в чомусь збитковими . "Але це саме забобон тих, хто не знайомий ні з канонами, ні з переказом Церкви. З християнської традиції такі лякалки не мають ніякого відношення. Апостол Павло кваліфікує людей, які ці забобони поширюють, дуже чітко - "як лицемірів, спалених в своїй совісті" (1 Тим 4:2)", - додав ієромонах Димитрій.
У статті використанні матеріали Интерфаксу.
Джерело: Храм Всіх Українських Святих і Львівське молодіжне православне братство "Нев'янучий Цвіт"