Приказка «Красиво жити не заборониш» могла виникнути лише на просторах СРСР, що відійшов у небуття. Хоч би тому, що саме тут пробували заборонити. Безрезультатно, як виявився. Радянська ідеологія, орієнтована на жорсткий мінімалізм, не знайшла відгуку в серцях своїх громадян. Не віддрукувалася в них як аксіома. Із задоволенням передивлявшись «Іронію долі», ми по-доброму посміхаємося однотипним кліткам-квартирам з однаковими замками, ідентичними гарнітурами і килимами. Лише, якщо подумати, навряд чи багатьом захочеться, щоб в їх житті всі елементи побуту були схожі на продукт, що зійшов з одного конвеєра. Хтось скаже, що це неважливо, що зовнішнє середовище другорядне, а люди все одно залишаються унікальними особами. Але ж кожна особа виявляється зовні, владнує свій зовнішній світ відповідно до внутрішнього. Ось і вийшло так, що уніфікуюча ідеологія розходилася з чимось важливим в людині. Розходилася з його жадобою до творчості і прагненням самостійно владнувати свій маленький світ, не схожий ні на чий інший.
А тепер найсмішніше. Виявившись здатними вибирати, а значить — придумувати для свого світу цікавий, відповідний дизайн і розфарбовувати його фарбами власної палітри, — люди продовжували носити одне і те ж, шукати одне і те ж, будувати те ж саме. Вони продовжували чогось хотіти, і це «щось» було тієї ж самої форми, того ж фасону, що в інших, поряд з нами що живуть.
Бажання «красиво жити» частенько мимоволі мало на увазі «жити не гірше сусіда». Купити машину тієї ж марки, плащ тієї ж фірми, такі ж шпалери на кухню. Слухати ту ж музику і зачитуватися тими ж книгами. «Це зараз носять, це зараз читають».
Справедливості ради треба сказати, що це не наша місцева особливість і не той випадок, коли можна, зітхнувши, послатися на менталітет. Подібне відбувається скрізь і всюди, у тому числі в самих «просунутих» країнах. Чого людям хочеться? Не надхмарних висот і дивовижної краси. Ударити в бруд лицем — ось що страшно. Тому — не відстати від життя, не загубитися у минулому, не перетворитися на анахронізм. Тяга до наслідування найпомітніше виявляється у підлітків — яскраво і грубо. Виявляється, з віком вона не зникає, просто приймає інші форми.
Це і є наш великий могутній інстинкт стадності. І речі — всього лише один невеликий його прояв.
Якби все обмежувалося речами — напевно, і говорити-то було б ні про що. Подібність зовнішня — не катастрофа. Уніформа сама по собі не робить зла, і подекуди навіть необхідна. Гірше, коли штампуються інтереси, способи розваг, та і сам спосіб життя. По-справжньому сумно, коли нав'язуються уні-символи і уні-цінності. Адже найсмішніше і найобразливіше, що відбувається це з однієї причини, старої, як світ. Хтось хоче заробити гроші.
Можливості реклами зробили крок далеко уперед. Стало сповна реально нав'язувати що завгодно, притому сповна успішно. Тяга до папужництва — це зброя, яка уміло використовується проти його носіїв.
Якщо хоч би спробувати бути чесним перед собою, то доведеться визнати, що «вороги» — це не рекламні бігборди, не ролики по ТБ, не дистриб'ютори, що обіцяють своїм товаром змінити ваше життя на краще. Головний ворог виглядає з дзеркала і не хоче вірити, що не він живе, а його живуть. І що він цьому зовсім не опирається, тому що ніколи і немає чого. Все вже придумано іншими: і речі, і потреби, і цінності. Думати, аналізувати, винаходити своє — це складно і втомливо; треба ще переступити через лінь і страх невдачі. Чомусь так легко догоджати ліні і підкорятися страху. Так просто, виявляється, відпахати свій робочий або учбовий час і приклеїтися до телевізору/кухні/комп'ютера на весь залишок вечора. І так день за днем проживати своє нічим не примітне уні-життя.
Можна за все життя так жодного разу і не задуматися: а що ж це означає — «жити красиво»? Бездумно запозичуючи чиєсь, ми піддаємо себе небезпеці ніколи не навчитися створювати своє, не взнати радості творчості. Адже Господь створив людину здатну бачити, відчувати, цінувати красу і брати участь в ній, не залишаючись тільки глядачем і тим більше — пасивним споживачем.
Українською перекладено за матеріалами сайту Отрок
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства
А тепер найсмішніше. Виявившись здатними вибирати, а значить — придумувати для свого світу цікавий, відповідний дизайн і розфарбовувати його фарбами власної палітри, — люди продовжували носити одне і те ж, шукати одне і те ж, будувати те ж саме. Вони продовжували чогось хотіти, і це «щось» було тієї ж самої форми, того ж фасону, що в інших, поряд з нами що живуть.
Бажання «красиво жити» частенько мимоволі мало на увазі «жити не гірше сусіда». Купити машину тієї ж марки, плащ тієї ж фірми, такі ж шпалери на кухню. Слухати ту ж музику і зачитуватися тими ж книгами. «Це зараз носять, це зараз читають».
Справедливості ради треба сказати, що це не наша місцева особливість і не той випадок, коли можна, зітхнувши, послатися на менталітет. Подібне відбувається скрізь і всюди, у тому числі в самих «просунутих» країнах. Чого людям хочеться? Не надхмарних висот і дивовижної краси. Ударити в бруд лицем — ось що страшно. Тому — не відстати від життя, не загубитися у минулому, не перетворитися на анахронізм. Тяга до наслідування найпомітніше виявляється у підлітків — яскраво і грубо. Виявляється, з віком вона не зникає, просто приймає інші форми.
Це і є наш великий могутній інстинкт стадності. І речі — всього лише один невеликий його прояв.
Якби все обмежувалося речами — напевно, і говорити-то було б ні про що. Подібність зовнішня — не катастрофа. Уніформа сама по собі не робить зла, і подекуди навіть необхідна. Гірше, коли штампуються інтереси, способи розваг, та і сам спосіб життя. По-справжньому сумно, коли нав'язуються уні-символи і уні-цінності. Адже найсмішніше і найобразливіше, що відбувається це з однієї причини, старої, як світ. Хтось хоче заробити гроші.
Можливості реклами зробили крок далеко уперед. Стало сповна реально нав'язувати що завгодно, притому сповна успішно. Тяга до папужництва — це зброя, яка уміло використовується проти його носіїв.
Якщо хоч би спробувати бути чесним перед собою, то доведеться визнати, що «вороги» — це не рекламні бігборди, не ролики по ТБ, не дистриб'ютори, що обіцяють своїм товаром змінити ваше життя на краще. Головний ворог виглядає з дзеркала і не хоче вірити, що не він живе, а його живуть. І що він цьому зовсім не опирається, тому що ніколи і немає чого. Все вже придумано іншими: і речі, і потреби, і цінності. Думати, аналізувати, винаходити своє — це складно і втомливо; треба ще переступити через лінь і страх невдачі. Чомусь так легко догоджати ліні і підкорятися страху. Так просто, виявляється, відпахати свій робочий або учбовий час і приклеїтися до телевізору/кухні/комп'ютера на весь залишок вечора. І так день за днем проживати своє нічим не примітне уні-життя.
Можна за все життя так жодного разу і не задуматися: а що ж це означає — «жити красиво»? Бездумно запозичуючи чиєсь, ми піддаємо себе небезпеці ніколи не навчитися створювати своє, не взнати радості творчості. Адже Господь створив людину здатну бачити, відчувати, цінувати красу і брати участь в ній, не залишаючись тільки глядачем і тим більше — пасивним споживачем.
Українською перекладено за матеріалами сайту Отрок
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства