Всі небесні Сили, святі Ангели й Архангели, моліть Бога за нас грішних".(Велике повечір'я).
Наш церковний рік це наче прегарна мозаїка, яку творять празники Господні, Богородичні, та непроглядне число Мучеників і Святих. Осередок цієї величної мозаїки це Господь Наш Ісус Христос, як Бог і як Чоловік. На землі день і ніч славить його св. Церква, а в небі вічну славу співає йому Церква прославлена: превеликий хор Ангелів і Святих. Св. Ангели це відвічний Божий хор слави, це Божа сторож і Божі слуги. Ангели виконують також велику роль у відкупленні людського роду. Св. Церква, маючи на увазі велике значення Ангелів для Божої слави і нашого спасіння, в мозаїці церковного року присвятила осібне місце і на почитання Ангелів. Тут на першому місці стоїть празник - Собор св. Архистратига Михаїла і прочих безтілесних Сил.
Заки Господь Бог покликав до існування людину, то найперше створив Ангелів. Це невидимі, безсмертні, дуже досконалі і чисті духи, що мають бистрий розум і свобідну волю. Їхнє число безмірно велике. Пророк Даниїл бачив у видінні престіл Бога, де "тисячі тисяч Йому служили, і силенна безліч перед Ним стояла" (7, 10). А св. Іоан Богослов у книзі "Одкровення" каже: "Потім я бачив і чув голос Ангелів багатьох навколо престола і істот, і старших; і було число їх - множини множин і тисячі тисяч" (5, 11). Сам Ісус Христос говорить у св. Євангелії про легіони Ангелів (Мат. 26, 53).
Від Псевдо-Діонісія Ареопагіта (V ст.) принявся в Церкві звичай ділити всіх Ангелів на три чини, по три хори кожен, цебто разом дев'ять ангельських хорів: Серафими, Херувими і Престоли; Господства, Власті і Сили; Начала, Архангели й Ангели.
Господь же по створенні Ангелів був виставив їх на пробу і тоді велика частина Ангелів збунтувалася проти Нього. Св. Іоан Богослов говорить про війну на небі (Одкров. 12, 7). У проводі добрих Ангелів став Архангел Михаїл і переміг Люцифера і його ангелів. Звідси св. Церква в почитанні Ангелів ставить св. архангела Михаїла на першому місці.
Св. Ангели мають подвійне завдання: відносно Господа Бога і відносно людей. Головне завдання Ангелів у небі - вічно прославляти свого Пана і Сотворителя. Пророк Ісая бачив у видінні, як Серафими в небі взивали: "Свят, свят, свят, Господь Саваоф: вся земля повна Його слави" (6,3). Наша св. Літургія на кількох місцях говорить про це почесне завданя Ангелів. Друге завдання Ангелів щодо Господа Бога це ревне і скоре служіння Богові. Слово "Ангел" грецьке і значить: посланець чи вістун. Тож Ангели - це Божі посланці і вістуни. Про їхню роль як посланців Божих багато прикладів у Старому й Новому Завітах.
Празник св. Архангела Михаїла і інших безтілесних Сил був установлений ще у IV ст. Цей празник зветься собором тому, що цього дня Церква празнує собор-збір усіх безтілесних Сил вразі зі св. Арх. Михаїлом, а також собор-збір людей на землі для прослави небесних Сил. Празнуємо свято це в листопаді, бо колись, коли рік починався від місяця березня, тоді цей день був дев'ятим у році, тож має символічне відношення до дев'яти ангельських хорів.
Св. Архистратиг Михаїл прикрашає Михайлівський Золотоверхий собор у Києві
Головна ціль празника це звеличи і прославити св. Архангела Михаїла, а з ним і інших Ангелів. Богослужіння цього празника оспівує велич відзначення св. Михаїла перед Божим троном, його ревність і вірність Богові та опіку й заступництво за нами.
Наша набожність до свого Ангела-Хоронителя буде йому особливо мила, коли ми будемо не тільки його почитати і до нього молитися, але передусім, коли будемо його наслідувати. Він дає нам прекрасний взір святості. Він нас учить своїм прикладом як Бога любити, Йому служити та Його славити. Тож стараймося так гаряче Бога любити, як він Його любить, і так ревно сповняти Божу волю, як він її сповняє, і як сповняють її всі ангельські хори в небі.
Пам'ять - 21 листопада.

Заки Господь Бог покликав до існування людину, то найперше створив Ангелів. Це невидимі, безсмертні, дуже досконалі і чисті духи, що мають бистрий розум і свобідну волю. Їхнє число безмірно велике. Пророк Даниїл бачив у видінні престіл Бога, де "тисячі тисяч Йому служили, і силенна безліч перед Ним стояла" (7, 10). А св. Іоан Богослов у книзі "Одкровення" каже: "Потім я бачив і чув голос Ангелів багатьох навколо престола і істот, і старших; і було число їх - множини множин і тисячі тисяч" (5, 11). Сам Ісус Христос говорить у св. Євангелії про легіони Ангелів (Мат. 26, 53).
Від Псевдо-Діонісія Ареопагіта (V ст.) принявся в Церкві звичай ділити всіх Ангелів на три чини, по три хори кожен, цебто разом дев'ять ангельських хорів: Серафими, Херувими і Престоли; Господства, Власті і Сили; Начала, Архангели й Ангели.
Господь же по створенні Ангелів був виставив їх на пробу і тоді велика частина Ангелів збунтувалася проти Нього. Св. Іоан Богослов говорить про війну на небі (Одкров. 12, 7). У проводі добрих Ангелів став Архангел Михаїл і переміг Люцифера і його ангелів. Звідси св. Церква в почитанні Ангелів ставить св. архангела Михаїла на першому місці.
Св. Ангели мають подвійне завдання: відносно Господа Бога і відносно людей. Головне завдання Ангелів у небі - вічно прославляти свого Пана і Сотворителя. Пророк Ісая бачив у видінні, як Серафими в небі взивали: "Свят, свят, свят, Господь Саваоф: вся земля повна Його слави" (6,3). Наша св. Літургія на кількох місцях говорить про це почесне завданя Ангелів. Друге завдання Ангелів щодо Господа Бога це ревне і скоре служіння Богові. Слово "Ангел" грецьке і значить: посланець чи вістун. Тож Ангели - це Божі посланці і вістуни. Про їхню роль як посланців Божих багато прикладів у Старому й Новому Завітах.
Празник св. Архангела Михаїла і інших безтілесних Сил був установлений ще у IV ст. Цей празник зветься собором тому, що цього дня Церква празнує собор-збір усіх безтілесних Сил вразі зі св. Арх. Михаїлом, а також собор-збір людей на землі для прослави небесних Сил. Празнуємо свято це в листопаді, бо колись, коли рік починався від місяця березня, тоді цей день був дев'ятим у році, тож має символічне відношення до дев'яти ангельських хорів.
Св. Архистратиг Михаїл прикрашає Михайлівський Золотоверхий собор у Києві
Головна ціль празника це звеличи і прославити св. Архангела Михаїла, а з ним і інших Ангелів. Богослужіння цього празника оспівує велич відзначення св. Михаїла перед Божим троном, його ревність і вірність Богові та опіку й заступництво за нами.
Наша набожність до свого Ангела-Хоронителя буде йому особливо мила, коли ми будемо не тільки його почитати і до нього молитися, але передусім, коли будемо його наслідувати. Він дає нам прекрасний взір святості. Він нас учить своїм прикладом як Бога любити, Йому служити та Його славити. Тож стараймося так гаряче Бога любити, як він Його любить, і так ревно сповняти Божу волю, як він її сповняє, і як сповняють її всі ангельські хори в небі.
Пам'ять - 21 листопада.