Увійти за допомогою:
Слідкуйте за нами:
Розділи новин
  • Нові публікації
  • Коментують
  • Різдво Христове
    Підбірка публікацій про Христове Різдво - більше 50-ти цікавих…
  • Чи угодні Богу пожертви злодіїв?
    Хто приносить жертву від неправедного наживання, того приношення…
  • Православний церковний календар на грудень 2017 року Божого
    Місяцеслов на грудень 2017 року Божого Церковний календар грудень…
  • Про Пилипівку (Різдвяний піст)
    Починається Різдвяний Піст: як правильно постувати? Початок…
  • Популярне
  • Різдво Христове
    Підбірка публікацій про Христове Різдво - більше 50-ти цікавих…
  • Опитування
    Коли Ти святкуєш Жіночий день?
    у Неділю жінок-мироносиць
    8 березня
    • Хмаринка теґів
    • Календар
    • Архів
    «    Січень 2018    »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
     
    Січень 2018 (1)
    Грудень 2017 (1)
    Листопад 2017 (8)
    Жовтень 2017 (2)
    Вересень 2017 (1)
    Серпень 2017 (2)

    Знайшли помилку?

    Виділіть слова з помилкою і натисніть Ctrl + Enter

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, Київський Псалтир, 1397 р.

    Іконопис Хрещення Господнього та Богоявлення


    Сюжет Богоявлення та Хрещення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа зустрічається ще з катакомбного періоду (3 ст.). Спочатку Христос зображався безбородим оголеним юнаком.

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, сер. 16 ст., Калуш, НХМУ

    Лише з 15 ст. поширюється звичай малювати Йому набедрену пов'язку. Іноді правою рукою Ісус благословляє, хоча найчастіше руки у вільному положенні. Христос стоїть у воді або на камені і топче гадів. Згідно до античного світосприйняття ріку Йордан персоніфікували, малюючи сивобородим річковим дідом у воді або на березі, а море зображалося у вигляді жінки (або юнака), що відпливає. Н. Покровський відносить появу цих персонажів до уривку із книги Псалмів, який найперше означав перехід ізраїлевого народу через Червоне море (Пс. 113:3): "Побачило море все це і побігло, Йордан повернувся назад!".

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, кін. 16 ст., Вільшаниця

    Іван Хреститель стоїть на березі. Праву руку він підносить над Ісусом, хрестячи. Лівою вказує на Христа або тримає сувій. Предтеча бородатий і зі скуйовдженим волоссям. Найчастіше одягнегний у блакитну волорсяницю та темно-зелений гіматій. Галина Друзюк стверджує, що це поєднання символізує блакить Йордану та прибережну зелень. Натомість, коли гіматій вохристий - це символізує пустелю. На поземі біля ніг Іоана Предтечі розміщено пень із сокирою, що ілюструє слова євангелиста Івана (Мт. 3:16): "Бо вже до коріння дерев і сокира прикладена: кожне ж дерево, що доброго плоду не родить, буде зрубане та й в огонь буде вкинене."

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, поч. 17 ст., храм Св. Параскеви, м. Львів, Львівська школа іконопису

    Починаючи із 6-7 стт. в сюжеті з'являються ангели. Вони розміщені на протилежному від Івана березі і тримають і одяг Христа. Найчастіше їх троє, хоч зустрічаються зображення з одним або двома. Іноді присутні ще й Петро і Андрій, які були учнями Івана Хрестителя, а згодом пішли за Ісусом.

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, іконостас Скиту Манявського, 1698-1705 рр., Йов Кондзелевич

    Над Христом бачимо сегмент неба, із якого спрямований промінь. У ньому зображено Святого Духа у вигляді голуба. Іноді із неба з'являється Сам Бог Отець (таким чином мальовано усі Три Особи Пресвятої Тройці).

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, 1729, із головного іконостасу Успенського собору Києво-Печерської лаври, НХМУ

    На задньому плані гірський або лісовий пейзаж, іноді із обрисами міста. Також можуть розміщуватися сцени із життя Івана Хрестителя (проповідування, хрещення євреїв, страту і та ін.)

    Іконографія Богоявлення та Хрещення Господнього
    Хрещення, 30-40 рр. 18 ст., Троїцька Надбрамна церква, Києво-Печерська лавра


    За матеріалами Михайла Скопа
    Сподобалося? Розкажи друзям:
    • Коментарі (0)
    • Вконтакті
    • Facebook
    • Довідка
    Бажаєте висловитися?

    Рекомендуємо Вам авторизуватися, в цьому випадку ви зможете підписатися на коментарі до статей і бачити інформацію, приховану від анонімних відвідувачів.

    Без реєстрації на сайті, ви можете залишати коментарі через спеціальні плагіни.
    Вкладка Коментарі - стандартна форма сайту Hram.Lviv.UA
    Вкладка ВКонтакті - дозволяє опублікувати відгук через vk.com
    Вкладка Facebook - дозволяє опублікувати відгук через Facebook.com