Різдво Христове, Київський Псалтир, 1397
На найперших зображеннях Різдва Христового (4 ст.) Богородиця зображалась сидячою, а за Нею розміщувався хлів із волом і ослом. Така іконографія походить від переказів, що на третій день після народження Христа, Марія вийшла з печери у хлів, поклала Ісуса у ясла, і тварини поклонились Йому. Тоді здійснилось пророцтво Аввакума: "Тебе впізнають між двох звірів".
Різдво Христове, Трушевичі, 1 пол. 16 ст.
Починаючи із 6 ст. Марію стали зображати лежачою після родів. У цей період сформувалась класична композиція Різдва. У ній вся ікона заповнена скелястим пейзажем. По центрі зображена Богородиця. Вона спочиває на ложі. Найчастіше - червоному. Вірогідно - відголосок візантійського звичаю, згідно до якого імператриця народжувала дітей у багряному залі із червоними ложами. Найчастіше Богородиця підпирає голову рукою і дивиться в протилежну від Еммануїла сторону. Христос в пеленах у яслях. За ними бачимо печеру, з якої визирають осел і віл. В Євангеліях нема детального опису місця народження Ісуса, тож перші відомі згадки про печеру належать мученику Юстину (2 ст.). Зображення вола і осла походять від передбачення пророка Ісаї (1:3) "Віл знає свого Господаря, а осел ясла Пана свого..." В лівому верхньому куті бачимо царів із дарами, що мандрують за зіркою. У протилежному - пастуха, якому ангел звіщає про народження Христа. На самому верху - ангели і зірка. Внизу сцена купання Ісуса двома повитухами. В протилежному боці сидить задуманий Йосиф. Він слухає одного чоловіка. За різними версіями це пастух, що засумнівався в непорочності Марії, або нечистий, що випробовує Йосипа.
Різдво Христове, 1580 р., Лопушанка-Хомина
Починаючи із початку 17 ст. поширеною стає більш реалістична композиція про третій день після народження Христа. На передньому плані зліва сидить Богородиця. Посередині у яслах лежить Еммануїл. За Ним печера або хлів, з якого визирають віл і осел. Під стелею - драбина. Йосип рукою вказує на Христа волхвам, що прийшли поклонитись. Один з них припіднімає шапку. На задньому плані бачимо обриси міста, яке символізує Вифлеєм (часто це умовне зображення міста, де жив маляр). В небі зірка та ангели, що тримають сувій із написом "Слава во вишніх Богу".
Різдво Христове, кін. 16 ст., Калуш, НХМУ
Різдво Христове, Іов Кондзелевич, іконостас Скиту Манявського, 1698-1705 рр.
Різдво Христове, кін. 17-поч. 18 ст., Риботицька школа іконопису
Різдво Христове, храм св. Параскеви, м. Львів, поч. 17 ст., Львівська школа іконопису
Різдво Христове, 1729 р., з головного іконостасу Успенського собору Києво-Печерської Лаври, НХМУ
Різдво Христове, 1802 р., храм Різдва Христового, Дальні Печери Києво-Печерської лаври
Різдво Христове, кін. 19 ст.
Різдво Христове, поч. 20 ст.
Різдво Христове, поч. 20 ст., храм св. Миколая, м. Львів
За матеріалами Михайла Скопа