При читанні Євангелія не шукай насолоди, не шукай захоплень, не шукай блискучих думок: намагайся побачити непогрішиму святу істину. Не вдовольняйся лише безплідним читанням Євангелія; намагайся дотримуватись його заповіді, читай його ділами. Це - книга життя, і її треба читати життям. Не думай, що без причини найсвятіша з книг, Чотириєвангеліє, починається Євангелієм від Матфея, а закінчується Євангелієм від Іоана. Матфей навчає більше, як виконувати волю Божу, і його настанови особливо личать початківцям на шляху Божому; Іоан викладає образ з’єднання Бога з людиною, оновленою заповідями, що є доступним лише тим, хто досяг успіху на шляху Божому.
Розкриваючи для читання книгу - святе Євангеліє, згадай, що вона вирішить твою вічну долю. За нею ми будемо суджені, і дивлячись по тому, якими були тут, на землі, відносно неї, отримаємо в заслугу або вічне блаженство, або вічну страту ( див. Ін. 12, 48). Бог відкрив свою волю дрібній порошині - людині! Книга, в якій викладена ця велика і всесвята воля, - в твоїх руках. Ти можеш і прийняти, і відкинути волю Творця і Спасителя твого, дивлячись по тому як тобі угодно. Твої вічне життя і вічна смерть у твоїх руках – тож розсуди, наскільки тобі потрібно бути обережним, виваженим. Не бався зі своєю вічною долею!
Молися в сокрушенні духа Господеві, щоб Він відкрив тобі очі бачити чуда, приховані в Його законі (див. Пс. 118, 18), яким є Євангеліє. Відкриваються очі - і бачимо дивовижне зцілення душі від гріха, вчинене Словом Божим. Зцілення тілесних недугів було тільки доказом зцілення душі, доказом для тілесних людей, для розуму, осліпленого чуттєвістю (див. Лк. 5, 24).
Читай Євангеліє з надзвичайним благоговінням і уважністю. В ньому нічого не вважай незначним, малодостойним для розгляду. Кожна його йота породжує промінь життя. Зневага життям - смерть.
Читаючи про прокажених, розслаблених, сліпих, кривих, біснуватих, яких зцілив Господь, роздумуй, що твоя душа, яка носить різноманітні виразки гріха, і яка перебуває в полоні демонів, подібна до цих недужих. Навчайся з Євангелія вірі, якою Господь, що зцілив їх, зцілить і тебе, якщо старанно благатимеш Його про твоє зцілення.
Зберігай собі таку схильність душі, щоб тобі бути здатним отримати зцілення. Ті, хто здатний отримати його зізнаються у своїй гріховності, наважилися полишити її (див. Ін. 9, 39, 41). Гордовитому праведникові, тобто грішникові, який не бачить своєї гріховності, не потрібен Спаситель, Він для нього зайвий (див. Мф. 9, 13).
Бачення гріхів, бачення того падіння, в якому перебуває весь людський рід, є особливим даром Божим. Випроси собі цей дар, і тоді зрозумілішою буде тобі книга Небесного Лікаря - Євангеліє. Намагайся, щоб Євангеліє засвоїлося твоєму розуму і серцю, щоб твій розум, так би мовити, плавав у ньому, жив у ньому: тоді і твоя діяльність легко зробиться євангельською. Цього можна досягти безперервним побожним читанням, вивченням Євангелія.
Преподобний Пахомій Великий, один зі славнозвісних давніх Отців, знав напам’ять святе Євангеліє і, за одкровенням Божим, ставив своїм учням за неодмінний обов’язок, вивчити його. В такий спосіб Євангеліє супроводжувало їх всюди, постійно керувало ними[1].
Яким щастям, яким багатством є можливість тримати Євангеліє в пам’яті! Неможливо передбачити круговерті і нещастя, які можуть трапитися з нами протягом земного життя. Євангеліє, що перебуває в пам’яті, читається сліпим, в’язнів супроводжує до в’язниці, розмовляє з хліборобами на ниві, зрошеній їх потом, наставляє суддів під час правосуддя, керує купцями при торгівлі, звеселяє хворих під час втомливого безсоння й тяжкої самотності.
Не насмілюйся сам витлумачувати Євангеліє та інші книги Святого Письма. Святе Письмо промовлене святими Пророками й Апостолами, промовлено не довільно, але через вселення Святого Духа (див. 2 Пет. 1, 21). Хіба не безумством є його довільне тлумачення?
Святий Дух, Який промовив через Пророків і Апостолів Слово Боже, витлумачив його через святих Отців. І Слово Боже і його тлумачення - дар Святого Духа. Тільки лиш таке тлумачення приймає свята Православна Церква! Тільки лиш це тлумачення приймають її істинні діти!
Хто пояснює Євангеліє і все Святе Письмо довільно, той цим самим відкидає тлумачення його святими Отцями, Святим Духом. Хто відкидає тлумачення Святого Письма Святим Духом; той, поза сумнівом, відкидає і саме Святе Письмо.
І буває Слово Боже, слово спасіння, для зухвалих його тлумачів шляхом до смерті, мечем обосічним, яким вони заколюють самі себе на вічну погибель (див. 2 Пет. 3, 16; 2 Кор. 2, 15-16). Ним вбили себе навічно Арій, Несторій, Євтихій та інші єретики, котрі впали довільним і зухвалим тлумаченням Святого Письма в богохульство.
Дивлюсь Я на вбогого та на розбитого духом, і на тремтячого над Моїм словом (Іс. 66, 2), каже Господь. Таким будь стосовно Євангелія і присутнього в ньому Господа.
Полиш гріховне життя, полиш земні пристрасті й насолоди, відречися від власної душі, тоді зробиться для тебе доступним і зрозумілим Євангеліє.
Хто ненавидить душу свою на цім світі, сказав Господь, - душі, для якої, від падіння, гріхолюбство зробилося немов би природним, ніби життям, - збереже її в вічне життя (Ін. 12:25). Для того, хто любить свою душу, для того, хто не зважується на самовідданість, Євангеліє закрите: він читає букву, але слово життя, як Дух, лишається для нього під непроникною завісою.
Коли Господь перебував на землі пресвятим тілом, багато хто бачив Його і, в той самий час, не бачив. Яка користь, коли людина дивиться тілесними очима, такими ж, як і в тварин, та нічого не бачить очима душі - розумом і серцем? І нині багато хто щодня читає Євангеліє, та разом з тим ніколи не читав його, зовсім не знає його.
Євангеліє, як сказав один преподобний пустельник, читається розумом чистим; розуміється в міру виконання його заповідей на ділі. Але точного й досконалого розкриття Євангелія неможливо здобути в собі власними зусиллями: це - дар Христів[2].
Дух Святий, вселившись в Свого правдивого і вірного служителя, робить його також досконалим читачем і правдивим виконавцем Євангелія.
Євангеліє є зображенням властивостей нової людини, яка - Господь із неба (1 Кор. 15, 47). Ця нова людина є Богом за природою. Святий Свій рід людей, що вірують в Нього і на Його зразок преображених, Він вчинив богами за благодаттю.
Ви, що перебуваєте в сморідному і брудному болоті гріхів, знаходите в ньому насолоду! Підніміть ваші голови, гляньте на чисте небо: там ваше місце! Бог дає вам достоїнство богів; ви, відкидаючи це достоїнство, обираєте для себе інше: достоїнство тварин, і найнечистіших. Отямтеся! Залиште болото смердюче; очистьтеся сповіданням гріхів; вмийтеся слізьми каяття; прикрасьтеся слізьми розчулення; підніміться з землі; зійдіть на небо - вас виведе туди Євангеліє. Аж доки ви маєте світло,- Євангеліє, в якому прихований Христос, - віруйте в світло, щоб синами світла - Христа - ви стали (Ін. 12, 36)
Українська Автокефалія
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства "Нев'янучий цвіт"
Розкриваючи для читання книгу - святе Євангеліє, згадай, що вона вирішить твою вічну долю. За нею ми будемо суджені, і дивлячись по тому, якими були тут, на землі, відносно неї, отримаємо в заслугу або вічне блаженство, або вічну страту ( див. Ін. 12, 48). Бог відкрив свою волю дрібній порошині - людині! Книга, в якій викладена ця велика і всесвята воля, - в твоїх руках. Ти можеш і прийняти, і відкинути волю Творця і Спасителя твого, дивлячись по тому як тобі угодно. Твої вічне життя і вічна смерть у твоїх руках – тож розсуди, наскільки тобі потрібно бути обережним, виваженим. Не бався зі своєю вічною долею!
Молися в сокрушенні духа Господеві, щоб Він відкрив тобі очі бачити чуда, приховані в Його законі (див. Пс. 118, 18), яким є Євангеліє. Відкриваються очі - і бачимо дивовижне зцілення душі від гріха, вчинене Словом Божим. Зцілення тілесних недугів було тільки доказом зцілення душі, доказом для тілесних людей, для розуму, осліпленого чуттєвістю (див. Лк. 5, 24).
Читай Євангеліє з надзвичайним благоговінням і уважністю. В ньому нічого не вважай незначним, малодостойним для розгляду. Кожна його йота породжує промінь життя. Зневага життям - смерть.
Читаючи про прокажених, розслаблених, сліпих, кривих, біснуватих, яких зцілив Господь, роздумуй, що твоя душа, яка носить різноманітні виразки гріха, і яка перебуває в полоні демонів, подібна до цих недужих. Навчайся з Євангелія вірі, якою Господь, що зцілив їх, зцілить і тебе, якщо старанно благатимеш Його про твоє зцілення.
Зберігай собі таку схильність душі, щоб тобі бути здатним отримати зцілення. Ті, хто здатний отримати його зізнаються у своїй гріховності, наважилися полишити її (див. Ін. 9, 39, 41). Гордовитому праведникові, тобто грішникові, який не бачить своєї гріховності, не потрібен Спаситель, Він для нього зайвий (див. Мф. 9, 13).
Бачення гріхів, бачення того падіння, в якому перебуває весь людський рід, є особливим даром Божим. Випроси собі цей дар, і тоді зрозумілішою буде тобі книга Небесного Лікаря - Євангеліє. Намагайся, щоб Євангеліє засвоїлося твоєму розуму і серцю, щоб твій розум, так би мовити, плавав у ньому, жив у ньому: тоді і твоя діяльність легко зробиться євангельською. Цього можна досягти безперервним побожним читанням, вивченням Євангелія.
Преподобний Пахомій Великий, один зі славнозвісних давніх Отців, знав напам’ять святе Євангеліє і, за одкровенням Божим, ставив своїм учням за неодмінний обов’язок, вивчити його. В такий спосіб Євангеліє супроводжувало їх всюди, постійно керувало ними[1].
Яким щастям, яким багатством є можливість тримати Євангеліє в пам’яті! Неможливо передбачити круговерті і нещастя, які можуть трапитися з нами протягом земного життя. Євангеліє, що перебуває в пам’яті, читається сліпим, в’язнів супроводжує до в’язниці, розмовляє з хліборобами на ниві, зрошеній їх потом, наставляє суддів під час правосуддя, керує купцями при торгівлі, звеселяє хворих під час втомливого безсоння й тяжкої самотності.
Не насмілюйся сам витлумачувати Євангеліє та інші книги Святого Письма. Святе Письмо промовлене святими Пророками й Апостолами, промовлено не довільно, але через вселення Святого Духа (див. 2 Пет. 1, 21). Хіба не безумством є його довільне тлумачення?
Святий Дух, Який промовив через Пророків і Апостолів Слово Боже, витлумачив його через святих Отців. І Слово Боже і його тлумачення - дар Святого Духа. Тільки лиш таке тлумачення приймає свята Православна Церква! Тільки лиш це тлумачення приймають її істинні діти!
Хто пояснює Євангеліє і все Святе Письмо довільно, той цим самим відкидає тлумачення його святими Отцями, Святим Духом. Хто відкидає тлумачення Святого Письма Святим Духом; той, поза сумнівом, відкидає і саме Святе Письмо.
І буває Слово Боже, слово спасіння, для зухвалих його тлумачів шляхом до смерті, мечем обосічним, яким вони заколюють самі себе на вічну погибель (див. 2 Пет. 3, 16; 2 Кор. 2, 15-16). Ним вбили себе навічно Арій, Несторій, Євтихій та інші єретики, котрі впали довільним і зухвалим тлумаченням Святого Письма в богохульство.
Дивлюсь Я на вбогого та на розбитого духом, і на тремтячого над Моїм словом (Іс. 66, 2), каже Господь. Таким будь стосовно Євангелія і присутнього в ньому Господа.
Полиш гріховне життя, полиш земні пристрасті й насолоди, відречися від власної душі, тоді зробиться для тебе доступним і зрозумілим Євангеліє.
Хто ненавидить душу свою на цім світі, сказав Господь, - душі, для якої, від падіння, гріхолюбство зробилося немов би природним, ніби життям, - збереже її в вічне життя (Ін. 12:25). Для того, хто любить свою душу, для того, хто не зважується на самовідданість, Євангеліє закрите: він читає букву, але слово життя, як Дух, лишається для нього під непроникною завісою.
Коли Господь перебував на землі пресвятим тілом, багато хто бачив Його і, в той самий час, не бачив. Яка користь, коли людина дивиться тілесними очима, такими ж, як і в тварин, та нічого не бачить очима душі - розумом і серцем? І нині багато хто щодня читає Євангеліє, та разом з тим ніколи не читав його, зовсім не знає його.
Євангеліє, як сказав один преподобний пустельник, читається розумом чистим; розуміється в міру виконання його заповідей на ділі. Але точного й досконалого розкриття Євангелія неможливо здобути в собі власними зусиллями: це - дар Христів[2].
Дух Святий, вселившись в Свого правдивого і вірного служителя, робить його також досконалим читачем і правдивим виконавцем Євангелія.
Євангеліє є зображенням властивостей нової людини, яка - Господь із неба (1 Кор. 15, 47). Ця нова людина є Богом за природою. Святий Свій рід людей, що вірують в Нього і на Його зразок преображених, Він вчинив богами за благодаттю.
Ви, що перебуваєте в сморідному і брудному болоті гріхів, знаходите в ньому насолоду! Підніміть ваші голови, гляньте на чисте небо: там ваше місце! Бог дає вам достоїнство богів; ви, відкидаючи це достоїнство, обираєте для себе інше: достоїнство тварин, і найнечистіших. Отямтеся! Залиште болото смердюче; очистьтеся сповіданням гріхів; вмийтеся слізьми каяття; прикрасьтеся слізьми розчулення; підніміться з землі; зійдіть на небо - вас виведе туди Євангеліє. Аж доки ви маєте світло,- Євангеліє, в якому прихований Христос, - віруйте в світло, щоб синами світла - Христа - ви стали (Ін. 12, 36)
Українська Автокефалія
Джерело: Сайт ХРАМУ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ СВЯТИХ і Львівського молодіжного православного братства "Нев'янучий цвіт"