Подія описана у Євангелії від Матвія (Мт. 2:13-22).
Після того, як троє мудреців принесли свої дари Христу, вони не повернулися до Ірода, щоби вказати місце знаходження Царя, бо, попереджені ангелом, пішли іншою дорогою.
Тоді праведному Йосипу у сні явився ангел, що сказав "Вставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити." Тож вночі вони відправились до Єгипту і там пробували аж до смерті Ірода. Євангелист наголошує, що так здійснились слова пророка (Книга Осії 11.1): "...Із Єгипту покликав Я Сина Свого."
Побиття немовлят, 1418 рік, каплиця Святої Трійці, м. Люблін. Майстер Андрій та учні
Коли ірод зрозумів, що мудреці насміялися з нього, він розлютився і наказав повбивати у Вифлеємі і всій околиці усіх дітей від двох років і менше. Тоді справдилось пророцтво Єремії (Єр. 31:15): "Чути голос у Рамі, плач і ридання та голосіння велике: Рахиль плаче за дітьми своїми, і не дається розважити себе, бо нема їх…".
Втеча в Єгипет, 2 пол. 17 ст.
Після смерті Ірода, ангел знову явився Йосипові і наказав повернутися до ізраїльської землі. Але Йосип дізнався, що в Юдеї царює Ірод Архелай (син Ірода Великого), тому побоявся їхати. Застережений у сні, він пішов до Галілеї. Святе Сімейство оселилося в місті Назареті, "щоб збулося сказане пророками, що Назореєм назветься".
Втеча в Єгипет, кінець 19 ст.
Іконопис
Найчастіше Втечу в Єгипет можна зустріти на акафісних, житійних іконах, у празничковому ряді іконостаса (як елемент Різдва Христового або як осібна ікона) або храмовий образ.
Втеча в Єгипет, Михайло Скоп, 2012
Посередині композиції Пресвятої Богородиця, Яка їде на ослі. Вона тримає маленького Ісуса. Він або повністю запеленаний як новонароджений, або помітно доросліший (внаслідок версії, що волхви прийшли на другий рік життя Ісуса). Осла веде праведний Йосип. Другою рукою, сперши на плече, він несе палицю (або сокиру, пилу чи ін.) на ній зачеплений кошик або вузлик з пожитками та столярними інструментами. Іноді Святе Сімейство супроводжує ангел. Також на другому плані зустрічаються сцени апокрифічного повалення ідолів, убивство немовлят та інші.
Після того, як троє мудреців принесли свої дари Христу, вони не повернулися до Ірода, щоби вказати місце знаходження Царя, бо, попереджені ангелом, пішли іншою дорогою.
Тоді праведному Йосипу у сні явився ангел, що сказав "Вставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити." Тож вночі вони відправились до Єгипту і там пробували аж до смерті Ірода. Євангелист наголошує, що так здійснились слова пророка (Книга Осії 11.1): "...Із Єгипту покликав Я Сина Свого."
Побиття немовлят, 1418 рік, каплиця Святої Трійці, м. Люблін. Майстер Андрій та учні
Коли ірод зрозумів, що мудреці насміялися з нього, він розлютився і наказав повбивати у Вифлеємі і всій околиці усіх дітей від двох років і менше. Тоді справдилось пророцтво Єремії (Єр. 31:15): "Чути голос у Рамі, плач і ридання та голосіння велике: Рахиль плаче за дітьми своїми, і не дається розважити себе, бо нема їх…".
Втеча в Єгипет, 2 пол. 17 ст.
Після смерті Ірода, ангел знову явився Йосипові і наказав повернутися до ізраїльської землі. Але Йосип дізнався, що в Юдеї царює Ірод Архелай (син Ірода Великого), тому побоявся їхати. Застережений у сні, він пішов до Галілеї. Святе Сімейство оселилося в місті Назареті, "щоб збулося сказане пророками, що Назореєм назветься".
Втеча в Єгипет, кінець 19 ст.
Іконопис
Найчастіше Втечу в Єгипет можна зустріти на акафісних, житійних іконах, у празничковому ряді іконостаса (як елемент Різдва Христового або як осібна ікона) або храмовий образ.
Втеча в Єгипет, Михайло Скоп, 2012
Посередині композиції Пресвятої Богородиця, Яка їде на ослі. Вона тримає маленького Ісуса. Він або повністю запеленаний як новонароджений, або помітно доросліший (внаслідок версії, що волхви прийшли на другий рік життя Ісуса). Осла веде праведний Йосип. Другою рукою, сперши на плече, він несе палицю (або сокиру, пилу чи ін.) на ній зачеплений кошик або вузлик з пожитками та столярними інструментами. Іноді Святе Сімейство супроводжує ангел. Також на другому плані зустрічаються сцени апокрифічного повалення ідолів, убивство немовлят та інші.