1 Середа
Мч. Хрисанфа і мц. Дарії (283) і з ними мчч. Клавдія, трибуна, Іларії, дружини його, Ясона і Мавра, синів їхніх, Диодора, пресвітера, і Маріана, диякона. Прав. Софії, кн. Слуцької (1612). Прп. Васси Псково-Печерської (близько 1473). Прп. Інокентія Комельського, Вологодського (1521). Мч. Панхарія (бл. 302).
Ікони Божої Матері “Розчулення” Смоленської (1103).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLІ, 4–14.
На веч. – Бут., ХVІІ, 1–9. Притч., ХV, 20 – ХVІ, 9.
На вечірні до стихир на “Господи, взиваю...” додаються 24 покаянні стихири Великого канону.
2 Четвер
Прпп. Іоана, Сергія, Патрикія та інших, в обителі св. Сави вбитих (796). Прп. Єфросина Сіноєзерського, Новгородського (1612). Мц. Фотини (Світлани), самарянки, її синів мчч. Віктора, нареченого Фотином, та Іосії; мцц. Анатолії, Фото, Фотиди, Параскеви, Киріакії, Домніни і мч. Севастіана (бл. 66). Мцц. Олександри, Клавдії, Євфрасії, Матрони, Юліанії, Євфимії і Феодосії (310). Свт. Микити, спов., архиєп. Аполлоніадського (бл. 813–820).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLІІ, 5–16.
На веч. – Бут., ХVІІІ, 20–33. Притч., ХVІ, 17 – ХVІІ, 17.
Уся служба за Тріодю. На утрені читання Великого покаянного канону прп. Андрія Критського (стояння Марії Єгипетської). Читається житіє прп. Марії Єгипетської. 1-ша частина – після кафизми і сідальна (перед 50-м псалмом), 2-га частина – після 3-ї пісні канону. Закінчення утрені звичайне, великопісне. 1-й час без кафизми. В кінці утрені і кожного часу по 3 великих поклони. На часах тропарі постові читаються і кондак “Душе моя...”. Блаженні читаються.
3
П’ятниця
Прп. Якова, єп., спов. (VІІІ). Свт. Кирила, єп. Катанського (І–ІІ). Свт. Фоми, патр. Константинопольського (610).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLV, 11–17.
На веч. – Бут., ХХІІ, 1–18. Притч., ХVII, 17 – ХVIII, 5.
4
Субота
Похвала Пресвятої Богородиці (субота Акафіста).
Сщмч. Василія, пресвітера Анкирського (362–363). Мц. Дросиди, дочки царя Траяна (104–117). Прп. Ісаакія Далматського (ІV).
Євр., 322 зач., ІХ, 24–28. Мк., 35 зач., VIII, 27–31.
Богородиці – Євр., 320 зач., ІХ, 1–7. Лк., 54 зач., Х, 38–42; ХІ, 27–28.
Служба за Тріоддю. На утрені після 1-ї і 2-ї кафизм та після 3-ї і 6-ї пісень канону співається Акафіст Пресвятій Богородиці. Велике славослів’я співається .
5
Неділя
Неділя 5-та Великого посту. Глас 1.
Прп. Марії Єгипетської (перехідне святкування в неділю 5-ту Великого посту).
Прмч. Никона, єп., і 199 учнів його (251). Прп. Никона, ігумена Києво-Печерського (1088). Мчч. Филита, Лідії, дружини його, Македона, Феопрепія, Кронида і Амфилохія (117–138). Прав. Василія Мангазейського (1600).
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – Єв. 9-те, Ін., 65 зач., ХХ, 19–31.
Літ. – Євр., 321 зач. (від половини), ІХ, 11–14. Мк., 47 зач., Х, 32–45.
Прп. – Гал., 208 зач., ІІІ, 23–29. Лк., 33 зач., VII, 36–50.
6
Понеділок
Седмиця 6-та Великого посту (Вербна).
Передсвято Благовіщення Пресвятої Богородиці.
Прп. Захарії, ченця. Свт. Артемія (Артемона), єп. Солунського (Селевкійського, І–ІІ). Прп. Захарії, посника Печерського, в Дальніх печерах (ХІІІ–ХІV). Мчч. Стефана і Петра Казанських (1552). Прп. Якова, спов. (VІІІ–ІХ).
Ікони Божої матері, званої “Тучна Гора”.
На 6-му Часі – Іс., ХLVIII, 17 – ХLХ, 4
На веч. – Бут., ХХVІІ, 1–41. Притч., ХІХ, 16–25.
Благовіщенню – Бут., ХХVІІІ, 10-17. Ієз., ХLІІІ, 27 – ХLІV, 4. Притч., ІХ, 1-11.
На утрені канон передсвята і трипіснець Тріоді. Часи та зображальні звичайні, великопісні.
На вечірні кафизми немає. На “Господи, взиваю” стихири на 8: Тріді 3, свята 5, “Слава і нині” – “Посланий був… Вхід з кадилом. Прокимен дня, 2 паримії з Тріоді і 3 Благовіщенню. На стиховних стихири Тріоді, “Слава і нині” свята. По “Нині відпускаєш…” – тропар свята (1р). Сугуба єктенія і три великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна. Відпуст.
7
Вівторок
Благовіщення Пресвятої ВЛАДИЧИЦІ НАШОЇ Богородиці І ПРИСНОДІВИ МАРІЇ.
Ікони Благовіщення Божої Матері (ХVІ).
Літургія свт. Іоана Золотоустого.
Утр. – Лк., 4 зач., І, 39–49, 56.
На 6-му Часі – Іс., ХLІХ, 6–10.
На веч. – Бут., ХХХІ, 3–16. Притч., ХХІ, 3–21.
Благовіщенню – Вих., ІІІ, 1–8. Притч., VІІІ, 22–30.
Літ. – Євр., 306 зач., ІІ, 11–18. Лк., 3 зач., І, 24–38.
Всенічна починається з великого повечір’я виголосом: “Слава Святій…”. Після першого Трисвятого – тропар свята, після другого – кондак. Після читання “Слава в вишніх Богу…” – літія.
На утрені на “Бог Господь” тропар свята тричі. Три кафизми:10-та, 11-та і 12-та.Після 1-ї кафизми єктенії нема, але сідальні Тріоді. Після 2-ї кафизми – єктенія і сідальний свята. Після 3-ї кафизми – єктенія і сідальний свята. Полієлей. Величання: “Архангельським гласом взиваємо до Тебе, Чиста: радуйся, Благодатна, Господь з Тобою”. Прокимен і Євангеліє свята. Канон свята з приєднанням трипіснця Тріоді на 2-й, 8-й і 9-й піснях. Катавасія свята, в піснях з трипіснцем катавасія – ірмос 2-го трипіснця. “Чеснійшу...” не співаємо, але приспів: “Благовісти, земле, радість велику, хваліть, небеса, Божу славу” та ірмос “Як до одухотвореного Божого кивота...”. До тропарів 9-ї пісні канону свята той же приспів, до тропарів трипіснця приспів: “Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі”. “Все, що дише...” і стихири на хвалітних співаються. Читається повсякденне славослів’я. Єктенія “Доповнимо ранішню молитву...”. На стиховні стихири Тріоді, “Слава, і нині” – свята, глас 8-й: “Нехай веселяться небеса...”. “Благо є... – 1 раз. Після Трисвятого тропар свята. Сугуба єктенія. Після виголосу – 3 великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна і відразу (без відпусту утрені) 1-й час без кафизми. Наприкінці 1-го часу – 3 великих поклони з молитвою Єфрема Сиріна і відпуст.
3-й, 6-й, 9-й часи з кафизмами, але без поклонів. На 6-му часі паримія. На зображальних Блаженні читаються, після “Отче наш” кондак свята, в кінці зображальних 3 великих поклони і відпуст.
Літургія починається вечірнею. 103 пс. читається, кафизми немає. На “Господи, взиваю...” 11 стихир: Тріоді самогласний дня двічі, подобні Тріоді 3, свята 3 і Архангела 3 (до 11-ї стихири приспів: “Ти твориш духів ангелами Своїми, і слугами своїми – вогненне полум’я”. “Слава, і нині” – “Посланий був…”. Вхід з Євангелієм. Паримії Триоді 2 і свята 2. Мала єктенія, виголос “Бо Ти Святий...”, Трисвяте, далі – Літургія свт. Іоана Золотоустого. Замість “Достойно” – “Благовісти, земле... Як до одухотвореного Божого кивота...”. Причасний: “Обрав Господь Сион, і зволив його на оселю Свою”.
8
Середа
Сщмч. Іринея, єп. Сирійського (304). Мчч. Вафусія і Верка, пресвітерів, Арпили, ченця, мирян: Авива, Агна, Реаса, Ігафракса, Іскоя, Сили, Сигиця, Сонирила, Суимвла, Ферма, Фила та мцц.: Анни, Алли, Лариси, Моїко, Маміки, Уїрко, Анімаїси (Анімаїди), Гаафи, цариці Готфської, і Дукліди (бл. 375). Прп. Малха Сирійського (ІV). Прп. Василія Нового (бл. 944).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., LVІІІ, 1–11.
На веч. – Бут., ХLІІІ, 26–31; ХLV, 1–16. Притч., ХХІ, 23 – ХХІІ, 4.
9
Четвер
Мц. Матрони Солунської (ІІІ–ІV). Мчч. Мануїла і Феодосія (304). Прп. Іоана, прозорливого, Єгипетського (бл. 395).
На 6-му часі – Іс., LХV, 8–16.
На веч. – Бут., ХLVІ, 1–7. Притч., ХХІІІ, 15 – ХХІV, 5.
10
П’ятниця
Прп. Іларiона Нового, iгум. Пелiкiтського (бл. 754). Прп. Стефана Чудотворця, спов., iгум. Триглiйського (бл. 815). Прмч. Євстратiя Печерського, в Ближнiх печерах (1097). Прп. Іларiона Псковоєзерського (1476). Мчч. Іони, Варахисiя та iн. з ними (бл. 330). Мч. Бояна, кн. Болгарського (830).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі –Іс., LXVI, 10–24.
На веч. – Бут., ХLІХ, 33– L, 26. Притч., ХХХІ, 8–32.
11
Субота
Лазарева субота. Воскрешення прав. Лазаря.
Мчч. Марка, єп. Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Прп. Іоана, пустельника (ІV). Свт. Євстафiя, спов., єп. Вифинiйського (ІХ). Прпп. Марка (ХV) i Іони (1480) Псково-Печерських.
Євр., 333 зач., ХІІ, 28 – ХІІІ, 8. Ін., 39 зач., ХІ, 1–45.
На трапезі дозволяється вживання рибної ікри.
На утрені після 2-ї кафизми – “Ангельський собор...” (здійснюється кадіння всього храму), мала єктенія, сідальний двічі, “Воскресіння Христове бачивши”. На 9-й пісні “Чеснійшу...” не співається до понеділка Фоминої неділі. На Літургії по вході: “Спаси нас, Сину Божий, у святих дивен сий...”. Замість Трисвятого – “Всі ті...”. Замість “Достойно” – ірмос 9-ї пісні канону “Чисту Богородицю...”. Відпуст утрені і Літургії – “Христос, Істинний Бог наш...” зі згадуванням імені св. прав. Лазаря.
З цього дня Мінея не використовується до понеділка Фоминої неділі, крім служб великим святим.
12
Неділя
Неділя 6-та, ваїй (цвітоносна, Вербна неділя).
ВХІД ГОСПОДНІЙ У ЄРУСАЛИМ.
Прп. Іоана Лiствичника (649). Свт. Софронiя, єп. Іркутського (1771). Прор. Іоада (Х ст. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифи, Кесаря i Єпафродита. Св. Євули, матерi вмч. Пантелеймона (бл. 303). Прп. Іоана, безмовника (VІ). Прп. Зосими, єп. Сиракузького (бл. 662).
Літургія свт. Іоана Золотоустого.
Утр. – Мф., 83 зач., ХХІ, 1–11, 15–17.
Літ. – Флп., 247 зач., ІV, 4–9. Ін., 41 зач., ХІІ, 1–18.
На вечірні вся кафизма “Блажен муж”. На утрені величання: “Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, осанна в вишніх і ми співаємо Тобі: благословен Хто йде в ім’я Господнє”. Після Євангелія відразу ж читається 50-й псалом (в цей час окаджується верба), потім читається молитва на освячення верби, і вона окропляється святою водою. “Чеснійшу…” не співається. Після канону – “Свят Господь Бог наш…”.
На Літургії антифони святкові. Вхідне: “Благословен, Хто йде в ім’я Господнє, благословляємо вас із дому Господнього, Бог Господь і явився нам”. Задостойник святковий.
На трапезі дозволяється їсти рибу.
13
Понеділок
Страсна седмиця. Великий понеділок.
Сщмч. Іпатiя, єп. Гангрського (бл. 326). Прп. Іпатiя, цiлителя Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Аполлонія Єгипетського (ІV). Сщмчч. Авди, єп. Персидського, i Веніамiна диякона (418–424). Прп. Іпатiя, iгумена в Руфiянах (бл. 446). Свт. Іони, митр. Київського i всiєї Руси, чудотворця (1461). Свт. Інокентія, митр. Московського (1879).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Мф., 84 зач., ХХІ, 18–43.
Літ. – Мф., 98 зач., ХХІV, 3–35.
У неділю увечері вхід з кадилом. Прокимен дня “Ось нині благословіть Господа...”. Закінчення вечірні за зразком неділь Чотиридесятниці. Відпуст: “Гряде Господь на вільні страждання...”. На утрені “Алілуя” тричі, тропар “Ось Жених гряде...” тричі, після кафизм – Євангеліє дня, 50-й псалом, “Спаси, Боже, люди Твоя...”. Трипіснець. Світильний “Чертог Твій бачу...”. Часи постові. У понеділок, вівторок і середу Страсної седмиці на 3-му, 6-му і 9-му часах читається Четвероєвангеліє. На всіх часах і зображальних – кондак Тріоді. На Літургії Ранішосвячених Дарів вхід з Євангелієм і читання Євангелія. Наприкінці утрені і Літургії (крім зображальних) у Велику середу відпуст “ Гряде Господь на вільні страждання...” (святі храму і дня не згадуються, але на відпусті Літургії згадується свт. Григорій Двоєслов). Наприкінці інших служб відпуст малий.
14
Вівторок
Великий вівторок.
Прп. Марiї Єгипетської (522). Прп. Євфимiя, архим. Суздальського, чудотворця (1404). Мч. Аврамiя Болгарського, Володимирського чудотворця (1229). Прп. Геронтiя, канонарха Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Макарiя, iгумена Пелiкитської обителi (бл. 830). Мчч. Геронтiя i Василiда (ІІІ). Прав. Ахаза.
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Мф., 90 зач., ХХІІ, 15 – ХХІІІ, 39.
Літ. – Мф., 102 зач., ХХІV, 36 – ХХVІ, 2.
Порядок служби, як у понеділок. На утрені – двопіснець.
15
Середа
Велика середа.
Прп. Тита, чудотворця (ІХ). Мчч. Амфиана i Єдесiя (306). Мч. Полiкарпа (ІV).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Ін., 41 зач., ХІІ, 17–50.
Літ. – Мф., 108 зач., ХХVІ, 6–16.
Порядок відправи як у понеділок. На утрені трипіснець. На зображальних замість відпусту – молитва “Владико Многомилостивий...”. На Літургії після “Нехай буде ім’я Господнє...”. З великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна, після чого земні поклони в храмі припиняються до дня Святої Тройці (крім поклонів біля Святої Плащаниці). Відпуст – “Гряде Господь на вільні страждання...”.
16
Четвер
Великий четвер. Спомин Тайної Вечері.
Прп. Микити, сповідника, ігумена обителі Мидикійської (824). Мц. Феодосiї, дiви (307–308). Прп. Ілiрика. Мчч. Єлпидифора, Дия, Вифонiя i Галика.
Ікони Божої Матерi “Нев’янучий цвiт”.
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – Лк., 108 зач., ХХІІ, 1–39.
Літ. – 1 Кор., 149 зач., ХІ, 23–32. Єв. (складене): Мф., 107 зач., ХХVІ, 1–20. Ін., ХІІІ, 3–17; Мф. ХХVІ, 21–39; Лк., ХХІІ, 43–45; Мф., ХХVІ, 40 – ХХVІІ, 2.
На обмиванні ніг – Ін., 44 зач., ХІІІ, 1–11; після обмивання ніг: Ін., 45 зач., ХІІІ, 12–17.
На утрені кафизм немає (кафизми відміняються до неділі Фоминої, за винятком 17-ї кафизми на утрені Великої суботи). “Спаси, Боже, людей Твоїх...” не промовляється. По 50-му псалому канон. Літургія починається вечірнею. Вхід з Євангелієм. Замість Херувимської пісні і причасного стиха, під час причащання та замість “Нехай наповняться уста наші...”, співається “Вечері Твоєї тайної...”. Задостойник – ірмос 9-ї пісні канону “Прийдіть, вірні...”. Відпуст утрені і літургії – “Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...”. Відпуст після повечір’я і зображальних малий: “Христос, Істинний Бог наш, молитвами...”.
За традицією у Великий четвер заготовляються запасні Святі Дари на весь рік для причащання хворих; чин обмивання ніг відправляється при архиєрейському служінні.
17
П’ятниця
Велика п’ятниця. Спомин святих спасенних Страстей Господа нашого Ісуса Христа.
Прп. Йосифа Пiснеписця (883). Прп. Георгiя в Малеї (ІХ). Прп. Йосифа Багатохворобливого, Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Зосими (бл. 560). Мцц. Фервуфи, дiви, сестри та рабинi її (341–343). Прп. Зосими Ворбозомського (бл. 1550).
На утр. – Євангеліє. Послідування Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа: 1-ше. Ін., 46 зач., ХІІІ, 31 – ХVІІІ, 1. 2-ге. Ін., 58 зач., ХVІІІ, 1–28. 3-тє. Мф., 109 зач.. ХХVІ, 57–75. 4-те. Ін., 59 зач., ХVІІІ, 28 – ХІХ, 16. 5-те. Мф., 111 зач., ХХVІІ, 3–32. 6-те. Мк., 67 зач.. ХV, 16–32. 7-ме. Мф., 113 зач., ХХVІІ, 33–54. 8-ме. Лк., 111 зач., ХХІІІ, 32–49. 9-те. Ін., 61 зач., ХІХ, 25–37. 10-те. Мк., 69 зач., ХV, 43–47. 11-те. Ін., 62 зач., ХІХ, 38–42. 12-те. Мф., 114 зач., ХХVІІ, 62–66.
Літургія не звершується.
На 1-му часі – Гал., 215 зач. (від половини), VІ, 14–18. Мф., 110 зач., ХХVІІ, 1–56.
На 3-му часі – Рим., 88 зач. (від половини), V, 6–11. Мк., 67 зач., ХV, 16–41.
На 6-му часі – Євр., 306 зач., ІІ, 11–18. Лк., 111 зач., ХХІІІ, 32–49.
На 9-му часі – Євр., 324 зач., Х, 19–31. Ін., 59 зач., ХVІІІ, 28—ХІХ, 37.
На веч. – 1 Кор., 125 зач., І, 18 – ІІ, 2. Єв. (складене): Мф., 110 зач., ХХVІІ, 1–38; Лк., 111 зач. (від половини), ХХІІІ, 39–43; Мф., 113 зач., ХХVІІ, 39–54; Ін., 61 зач. (від. половини), ХІХ, 31–37; Мф., 113 зач. (від половини), ХХVІІ, 55–61.
Строгий піст.
Згідно з уставом, в четвер увечері правиться утреня з читанням 12-ти Євангелій Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа. 1-й час до утрені не приєднується. Відпуст у кінці утрені – Великої П’ятниці.
Ранком у п’ятницю відправляється послідування часів Великої п’ятниці з зображальними. У другій половині дня правиться вечірня Великої суботи, наприкінці якої, під час співання тропарів по “Нині відпускаєш...”, з вівтаря через північні двері виноситься Свята Плащаниця. Відпуст часів із зображальними і вечірні – “Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...”. Після виносу Плащаниці – мале повечір’я з каноном “Розп’яття Господнє і на плач Пресвятої Богородиці”. Відпуст повечір’я звичайний. Під час цілування Плащаниці належить співати “Прийдіть, вшануймо...”.
18
Субота
Велика субота.
Мчч. Агафопода, диякона, Феодула, читця, та iнших з ними (бл. 303). Прп. Пуплiя Єгипетського (ІV). Прпп. Феони, Симеона i Форвина (ІV). Прп. Марка Афiнського (400). Прп. Платона, спов., Студiйського (814). Прп. Феодори Солунської (892). Перенесення мощей свт. Іова, патрiарха Московського i всiєї Руси (1652).
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – 1 Кор., 133 зач., V, 6–8. Гал., 206 зач., ІІІ, 13–14. Мф., 114 зач., ХХVІІ, 62–66.
Літ. – Рим., 91 зач., VІ, 3–11. Мф., 115 зач., ХХVІІІ, 1–20.
На утрені – похвали зі стихами 17-ї кафизми на три статті. По 9-й пісні канону і малої єктенії – “Свят Господь Бог наш” і одразу “Все, що дише...” та хвалитні стихири. Після співання великого славослів’я обносять Святу Плащаницю довкола храму, співаючи поховальне “Святий Боже...”. Далі паримія, Апостол і Євангеліє. Після Євангелія єктенії – сугуба “Промовмо всі...” і прохальна. Відпуст утрені –“Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...” і1-й час.
На зображальних Блаженні читаються. Літургія свт. Василія Великого починається вечірнею. Вхід з Євангелієм. Прокимна немає, але одразу читання 15 паримій із заспівами після 6-ї та останньої: “Славно бо прославився” і “Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки”. Далі мала єктенія, виголос “Бо Ти Святий єси...”. Замість Трисвятого – “Всі ті...”. Після Апостола співці замість “Алілуя” співають “Воскресни, Боже...”. Священнослужителі в цей час переодягаються в світлі облачення. Замість Херувимської пісні – “Нехай мовчить всяка плоть...”. Задостойник “Не ридай по Мені, Мати...”. По заамвонній молитві співаються тропарі “Благообразний Йосиф...”, “Слава...” – “Коли зійшов Ти до смерті...”, “І нині...” – “Мироносицям жонам...” (гласовим розспівом), молитва на благословення хлібів, але без згадування про пшеницю і єлей, потім “Нехай буде ім’я Господнє”, 33-й псалом і відпуст Літургії – “Христос, Істинний Бог наш...”.
19
Неділя
СВІТЛЕ ХРИСТОВЕ ВОСКРЕСІННЯ, ПАСХА, ВЕЛИКДЕНЬ.
Свт. Євтихiя, архиєп. Константинопольського (582). Свт. Мефодiя, архиєп. Моравського (885). Прп. Платониди Сирської (308). Мчч. 120 перських (344–347). Мчч. Ієремiя та Архилiя, ієрея (ІІІ).
Лiт. – Дiян., 1 зач., І, 1–8. Ін., 1 зач., І, 1–17.
На веч. – Ін., 65 зач., ХХ, 19–25.
Після читання Діянь святих апостолів правиться опівнічна. На 9-й пісні, коли вдруге співають ірмос “Не ридай по Мені, Мати…”, – Святу Плащаницю кадять і потім на словах “...встану бо і прославлюся...” піднімають і вносять Царськими вратами у вівтар і кладуть на престіл, врата зачиняються, опівнічна продовжується. Відпуст короткий: “Христос, істинний Бог наш...”. Опівночі починається хресний хід навколо храму зі співом стихири “Воскресіння Твоє, Христе Спасе…”, і великодня утреня починається в притворі перед зачиненими дверима виголосом “Слава Святій…” і далі за пасхальним уставом. Кадіння на кожній пісні канону і мала єктенія. Після стихир Пасхи читається слово свт. Іоана Золотоустого і співається йому тропар. Часи співаються пасхальні. На Літургії
– антифони. Вхідне: “В церквах благословіть Бога Господа від джерел Ізраїлевих”. Замість Трисвятого – Всі ті…”. Задостойник – “Ангел взивав…”, “Світися, світися…”. Замість “Благословен, Хто йде…” , “Тіло Христове прийміть…”, “Ми бачили Світло істинне…”, “Нехай наповняться уста наші…” співається “Христос воскрес (один раз), а замість “Нехай буде ім’я Господнє…” співається “Христос воскрес…” (багато разів). Після заамвонної молитви освячується артос. На відпусті Літургії згадується тільки свт. Іоан Золотоустий. На вечірні вхід з Євангелієм. Після великого прокимна священик читає Євангеліє у повному облаченні в Царських вратах обличчям до народу (згідно з уставом, впродовж пасхальної седмиці священик одягає підризник і на вечірні та утрені).
20
Понеділок
Світлий понеділок. Великодній тиждень. Загальниця.
Прп. Георгiя, сповiдника, митр. Мiтиленського (пiсля 820). Прп. Даниїла Переяславського (1540). Мч. Калiопiя (304). Мч. Руфина, диякона, мц. Акилини i з ними 200 воїнiв (бл. 310). Прп. Серапiона, ченця.
Діян., 2 зач., І, 12–17, 21–26. Ін., 2 зач., І, 18–28.
Порядок служби, як у перший день Пасхи. Початок утрені у вівтарі. На каноні додаються Богородичні тропарі. Єктенія по 3-й, 6-й і 9-й піснях. Кадіння – на 1-й, 4-й, 7-й і 9-й. Часи пасхальні. На Літургії антифони Пасхи, вхідний стих, замість Трисвятого – “Всі ті...”, задостойник Пасхи. Закінчення Літургії – як у перший день Пасхи. З такими ж особливостями правляться служби у всі дні Світлої седмиці.
21
Вівторок
Світлий вівторок.
Іверської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Апп. Іродиона, Агава, Асинкрита, Руфа, Флегонта, Єрма та iнших з ними (І). Свт. Нифонта, єп. Новгородського (1156). Прп. Руфа, затворника Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Мч. Павсилипа (117–138). Свт. Келестина, папи Римського (432).
Прмчч. отців Давидо-Гареджийських (ХVII, Груз.) (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Шуйської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Діян., 4 зач, ІІ, 14–21. Лк., 113 зач., ХХІV, 12–35.
22
Середа
Світла середа.
Мч. Євпсихiя (362). Мчч. Дисана, єп., Марiава, пресвiт., Авдiєса та iн. 270 (362–364). Прмч. Вадима, архим. (376).
Касперівської ікони Божої Матері (перехідне святкування в середу Світлої седмиці).
Молченської ікони Божої Матері (1405).
Діян., 5 зач., ІІ, 22–36. Ін., 4 зач., І, 35–51.
23
Четвер
Світлий четвер.
Мчч. Терентiя, Помпiя, Африкана, Максима, Зинона, Олександра, Феодора та iнших 33 (бл. 249–251). Мчч. Якова, пресвiтера, Азадана i Авдикiя, дияконiв Персидських (бл. 380).
Діян., 6 зач., ІІ, 38–43. Ін., 8 зач., ІІІ, 1–15.
24
П’ятниця
Світла п’ятниця. Ікони Божої Матері “Живоносне Джерело” (перехідне святкування у п’ятницю Світлої седмиці).
Сщмч. Антипи, єп. Пергама Асiйського (бл. 68). Прпп. Якова Желєзноборовського (1442) i Якова, сподвижника його (ХV). Свт. Варсонофiя, єп. Тверського (1576). Мчч. Прокеса i Мартинiана (бл. 67). Прп. Фармуфiя (ІV). Прп. Іоана, учня прп. Григорiя Декаполiта (820–850).
Діян., 7 зач., ІІІ, 1–8. Ін., 7 зач., ІІ, 12–22.
Богородиці – Флп., 240 зач., ІІ, 5–11. Лк., 54 зач., Х, 38–42; ХІ, 27–28.
До Пасхальної відправи додається служба Пресвятій Богородиці, на честь ікони її “Живоносне Джерело” (в Тріоді Квітній). Після Літургії за звичаєм відправляється мале освячення води.
25
Субота
Світла субота.
Прп. Василiя, спов., єп. Парiйського (пiсля 754). Сщмч. Зинона, єп. Веронийського (бл. 260). Прп. Ісаака Сиріна, у Сполетi Італiйському (550). Прмчч. Мини, Давида та Іоана (пiсля 636). Прп. Анфуси, дiви (801). Прп. Афанасiї, iгуменi (860).
Муромської (ХІІ) i Белинiцької (ХІІІ) iкон Божої Матерi.
Діян., 8 зач., ІІІ, 11–16. Ін., 11 зач., ІІІ, 22–33.
Після заамвонної молитви на Літургії читається молитва на роздроблення артоса і відбувається роздроблення та роздавання артоса. Перед 9-м часом зачиняються Царські врата.
26
Неділя
Антипасха. Неділя 2-га після Пасхи. Ап. Фоми.
Сщмч. Артемона, пресвiтера Лаодикiйського (303). Мч. Крискента з Мир Лiкiйських. Мц. Фомаїди Єгипетської (476).
Утр. – Єв. 1-ше: Мф., 116 зач., ХХVІІІ, 16–20.
Літ. – Діян., 14 зач., V, 12–20. Ін., 65 зач., ХХ, 19–31.
Служба з Тріоді. Від сьогодні щодня до віддання Пасхи відправа після виголосу священика починається триразовим читанням або співанням “Христос воскрес…”. На утрені величання: “Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, що заради нас у пекло зійшов, і з Собою всіх воскресив”. Після Євангелія – “Воскресіння Христове бачивши…” – тричі (так і в усі неділі до віддання Пасхи). На Літургії по вході: “Прийдіть, поклонімось… спаси нас, Сину Божий, що воскрес із мертвих…”. Задостойник “Ангел взивав…”, “Світися, світися…” (так щодня, крім Переполовення і його віддання). Замість “Ми бачили Світло істинне…” – “Христос воскрес…” (1 раз), а перед відпустом після “Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша,слава Тобі” співається тричі. Відпуст воскресний: “Христос, що воскрес із мертвих, є істинний Бог наш...” (так і в усі дні до віддання Пасхи включно). Вечірня в Неділю Антипасхи із входом і великим прокимном. Словом “празник” у богослужбових книгах у період П’ятдесятниці означаються співи служби даної неділі Тріоді. У будні перед каноном співається “Воскресіння Христове бачивши…” (1 раз). Співається “Чеснійшу...”. Катавасія, коли співається велике славослів’я, – “Воскресіння день…”. “Царю Небесний…” не читається до П’ятдесятниці. Седмиці від Пасхи до П’ятдесятниці починаються з неділі, а не з понеділка. В період Тріоді Квітної на Літургії у всі дні Апостол і Євангеліє дня читається першим, потім читання святим.
27
Понеділок
Седмиця 2-га після Пасхи.
Свт. Мартина, спов., папи Римського (655). Мчч. Антонiя, Іоана i Євстафiя Литовських (1347). Мч. Ардалiона (305-311). Мчч. 1000 перських i Азата, скопця (бл. 341).
Вiленської iкони Божої Матерi.
Діян., 9 зач., ІІІ, 19–26. Ін., 6 зач., ІІ, 1–11.
28
Вівторок
Радониця. Проводи. Поминання померлих.
Апп. вiд 70 Аристарха, Пуда i Трофима (бл. 67). Мцц. Василiси i Анастасiї (бл. 68). Мчч. Месукевiйських Сухiя i воїнів його: Андрiя, Анастасiя, Талале, Феодорита, Івхирiона, Йордана, Кiндрата, Лукiана, Мимненоса, Нерангiоса, Полiєвкта, Якова, Фоки, Доментiана, Вiктора, Зосими (100–130, Груз.). Мч. Сави Готського (372).
Діян., 10 зач., ІV, 1–10. Ін., 10 зач., ІІІ, 16–21.
Після Літургії звершуються панахиди.
29
Середа
Мцц. Агапiї, Ірини i Хионiї (304). Мч. Леонiда i мцц. Харiєси, Нiки, Галини, Калiси, Нунехiї, Василiси, Феодори, Ірини та iнших (258).
Ільїнсько-Чернігівської (1658) і Тамбовської (1692) ікон Божої Матері.
Діян., 11 зач., ІV, 13–22. Ін., 15 зач., V, 17–24.
30
Четвер
Сщмч. Симеона, єп. Персидського, i з ним мчч. Авделая i Ананiї, пресвiтерiв, Хусдазата (Усфазана), євнуха, Фусика, Азата, мц. Аскитреї та iнших багатьох (344). Прп. Акакiя, єп. Мелiтинського (бл. 435). Прп. Зосими, iгум. Соловецького (1478). Знайдення мощей прп. Олександра Свiрського (1641). Мч. Адрiана (251). Свт. Агапита, папи Римського (536).
Діян., 12 зач., ІV, 23–31. Ін., 16 зач., V, 24–30.
Джерело: Покрова.
Мч. Хрисанфа і мц. Дарії (283) і з ними мчч. Клавдія, трибуна, Іларії, дружини його, Ясона і Мавра, синів їхніх, Диодора, пресвітера, і Маріана, диякона. Прав. Софії, кн. Слуцької (1612). Прп. Васси Псково-Печерської (близько 1473). Прп. Інокентія Комельського, Вологодського (1521). Мч. Панхарія (бл. 302).
Ікони Божої Матері “Розчулення” Смоленської (1103).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLІ, 4–14.
На веч. – Бут., ХVІІ, 1–9. Притч., ХV, 20 – ХVІ, 9.
На вечірні до стихир на “Господи, взиваю...” додаються 24 покаянні стихири Великого канону.
2 Четвер
Прпп. Іоана, Сергія, Патрикія та інших, в обителі св. Сави вбитих (796). Прп. Єфросина Сіноєзерського, Новгородського (1612). Мц. Фотини (Світлани), самарянки, її синів мчч. Віктора, нареченого Фотином, та Іосії; мцц. Анатолії, Фото, Фотиди, Параскеви, Киріакії, Домніни і мч. Севастіана (бл. 66). Мцц. Олександри, Клавдії, Євфрасії, Матрони, Юліанії, Євфимії і Феодосії (310). Свт. Микити, спов., архиєп. Аполлоніадського (бл. 813–820).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLІІ, 5–16.
На веч. – Бут., ХVІІІ, 20–33. Притч., ХVІ, 17 – ХVІІ, 17.
Уся служба за Тріодю. На утрені читання Великого покаянного канону прп. Андрія Критського (стояння Марії Єгипетської). Читається житіє прп. Марії Єгипетської. 1-ша частина – після кафизми і сідальна (перед 50-м псалмом), 2-га частина – після 3-ї пісні канону. Закінчення утрені звичайне, великопісне. 1-й час без кафизми. В кінці утрені і кожного часу по 3 великих поклони. На часах тропарі постові читаються і кондак “Душе моя...”. Блаженні читаються.
3
П’ятниця
Прп. Якова, єп., спов. (VІІІ). Свт. Кирила, єп. Катанського (І–ІІ). Свт. Фоми, патр. Константинопольського (610).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., ХLV, 11–17.
На веч. – Бут., ХХІІ, 1–18. Притч., ХVII, 17 – ХVIII, 5.
4
Субота
Похвала Пресвятої Богородиці (субота Акафіста).
Сщмч. Василія, пресвітера Анкирського (362–363). Мц. Дросиди, дочки царя Траяна (104–117). Прп. Ісаакія Далматського (ІV).
Євр., 322 зач., ІХ, 24–28. Мк., 35 зач., VIII, 27–31.
Богородиці – Євр., 320 зач., ІХ, 1–7. Лк., 54 зач., Х, 38–42; ХІ, 27–28.
Служба за Тріоддю. На утрені після 1-ї і 2-ї кафизм та після 3-ї і 6-ї пісень канону співається Акафіст Пресвятій Богородиці. Велике славослів’я співається .
5
Неділя
Неділя 5-та Великого посту. Глас 1.
Прп. Марії Єгипетської (перехідне святкування в неділю 5-ту Великого посту).
Прмч. Никона, єп., і 199 учнів його (251). Прп. Никона, ігумена Києво-Печерського (1088). Мчч. Филита, Лідії, дружини його, Македона, Феопрепія, Кронида і Амфилохія (117–138). Прав. Василія Мангазейського (1600).
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – Єв. 9-те, Ін., 65 зач., ХХ, 19–31.
Літ. – Євр., 321 зач. (від половини), ІХ, 11–14. Мк., 47 зач., Х, 32–45.
Прп. – Гал., 208 зач., ІІІ, 23–29. Лк., 33 зач., VII, 36–50.
6
Понеділок
Седмиця 6-та Великого посту (Вербна).
Передсвято Благовіщення Пресвятої Богородиці.
Прп. Захарії, ченця. Свт. Артемія (Артемона), єп. Солунського (Селевкійського, І–ІІ). Прп. Захарії, посника Печерського, в Дальніх печерах (ХІІІ–ХІV). Мчч. Стефана і Петра Казанських (1552). Прп. Якова, спов. (VІІІ–ІХ).
Ікони Божої матері, званої “Тучна Гора”.
На 6-му Часі – Іс., ХLVIII, 17 – ХLХ, 4
На веч. – Бут., ХХVІІ, 1–41. Притч., ХІХ, 16–25.
Благовіщенню – Бут., ХХVІІІ, 10-17. Ієз., ХLІІІ, 27 – ХLІV, 4. Притч., ІХ, 1-11.
На утрені канон передсвята і трипіснець Тріоді. Часи та зображальні звичайні, великопісні.
На вечірні кафизми немає. На “Господи, взиваю” стихири на 8: Тріді 3, свята 5, “Слава і нині” – “Посланий був… Вхід з кадилом. Прокимен дня, 2 паримії з Тріоді і 3 Благовіщенню. На стиховних стихири Тріоді, “Слава і нині” свята. По “Нині відпускаєш…” – тропар свята (1р). Сугуба єктенія і три великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна. Відпуст.
7
Вівторок
Благовіщення Пресвятої ВЛАДИЧИЦІ НАШОЇ Богородиці І ПРИСНОДІВИ МАРІЇ.
Ікони Благовіщення Божої Матері (ХVІ).
Літургія свт. Іоана Золотоустого.
Утр. – Лк., 4 зач., І, 39–49, 56.
На 6-му Часі – Іс., ХLІХ, 6–10.
На веч. – Бут., ХХХІ, 3–16. Притч., ХХІ, 3–21.
Благовіщенню – Вих., ІІІ, 1–8. Притч., VІІІ, 22–30.
Літ. – Євр., 306 зач., ІІ, 11–18. Лк., 3 зач., І, 24–38.
Всенічна починається з великого повечір’я виголосом: “Слава Святій…”. Після першого Трисвятого – тропар свята, після другого – кондак. Після читання “Слава в вишніх Богу…” – літія.
На утрені на “Бог Господь” тропар свята тричі. Три кафизми:10-та, 11-та і 12-та.Після 1-ї кафизми єктенії нема, але сідальні Тріоді. Після 2-ї кафизми – єктенія і сідальний свята. Після 3-ї кафизми – єктенія і сідальний свята. Полієлей. Величання: “Архангельським гласом взиваємо до Тебе, Чиста: радуйся, Благодатна, Господь з Тобою”. Прокимен і Євангеліє свята. Канон свята з приєднанням трипіснця Тріоді на 2-й, 8-й і 9-й піснях. Катавасія свята, в піснях з трипіснцем катавасія – ірмос 2-го трипіснця. “Чеснійшу...” не співаємо, але приспів: “Благовісти, земле, радість велику, хваліть, небеса, Божу славу” та ірмос “Як до одухотвореного Божого кивота...”. До тропарів 9-ї пісні канону свята той же приспів, до тропарів трипіснця приспів: “Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі”. “Все, що дише...” і стихири на хвалітних співаються. Читається повсякденне славослів’я. Єктенія “Доповнимо ранішню молитву...”. На стиховні стихири Тріоді, “Слава, і нині” – свята, глас 8-й: “Нехай веселяться небеса...”. “Благо є... – 1 раз. Після Трисвятого тропар свята. Сугуба єктенія. Після виголосу – 3 великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна і відразу (без відпусту утрені) 1-й час без кафизми. Наприкінці 1-го часу – 3 великих поклони з молитвою Єфрема Сиріна і відпуст.
3-й, 6-й, 9-й часи з кафизмами, але без поклонів. На 6-му часі паримія. На зображальних Блаженні читаються, після “Отче наш” кондак свята, в кінці зображальних 3 великих поклони і відпуст.
Літургія починається вечірнею. 103 пс. читається, кафизми немає. На “Господи, взиваю...” 11 стихир: Тріоді самогласний дня двічі, подобні Тріоді 3, свята 3 і Архангела 3 (до 11-ї стихири приспів: “Ти твориш духів ангелами Своїми, і слугами своїми – вогненне полум’я”. “Слава, і нині” – “Посланий був…”. Вхід з Євангелієм. Паримії Триоді 2 і свята 2. Мала єктенія, виголос “Бо Ти Святий...”, Трисвяте, далі – Літургія свт. Іоана Золотоустого. Замість “Достойно” – “Благовісти, земле... Як до одухотвореного Божого кивота...”. Причасний: “Обрав Господь Сион, і зволив його на оселю Свою”.
8
Середа
Сщмч. Іринея, єп. Сирійського (304). Мчч. Вафусія і Верка, пресвітерів, Арпили, ченця, мирян: Авива, Агна, Реаса, Ігафракса, Іскоя, Сили, Сигиця, Сонирила, Суимвла, Ферма, Фила та мцц.: Анни, Алли, Лариси, Моїко, Маміки, Уїрко, Анімаїси (Анімаїди), Гаафи, цариці Готфської, і Дукліди (бл. 375). Прп. Малха Сирійського (ІV). Прп. Василія Нового (бл. 944).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі – Іс., LVІІІ, 1–11.
На веч. – Бут., ХLІІІ, 26–31; ХLV, 1–16. Притч., ХХІ, 23 – ХХІІ, 4.
9
Четвер
Мц. Матрони Солунської (ІІІ–ІV). Мчч. Мануїла і Феодосія (304). Прп. Іоана, прозорливого, Єгипетського (бл. 395).
На 6-му часі – Іс., LХV, 8–16.
На веч. – Бут., ХLVІ, 1–7. Притч., ХХІІІ, 15 – ХХІV, 5.
10
П’ятниця
Прп. Іларiона Нового, iгум. Пелiкiтського (бл. 754). Прп. Стефана Чудотворця, спов., iгум. Триглiйського (бл. 815). Прмч. Євстратiя Печерського, в Ближнiх печерах (1097). Прп. Іларiона Псковоєзерського (1476). Мчч. Іони, Варахисiя та iн. з ними (бл. 330). Мч. Бояна, кн. Болгарського (830).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
На 6-му часі –Іс., LXVI, 10–24.
На веч. – Бут., ХLІХ, 33– L, 26. Притч., ХХХІ, 8–32.
11
Субота
Лазарева субота. Воскрешення прав. Лазаря.
Мчч. Марка, єп. Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Прп. Іоана, пустельника (ІV). Свт. Євстафiя, спов., єп. Вифинiйського (ІХ). Прпп. Марка (ХV) i Іони (1480) Псково-Печерських.
Євр., 333 зач., ХІІ, 28 – ХІІІ, 8. Ін., 39 зач., ХІ, 1–45.
На трапезі дозволяється вживання рибної ікри.
На утрені після 2-ї кафизми – “Ангельський собор...” (здійснюється кадіння всього храму), мала єктенія, сідальний двічі, “Воскресіння Христове бачивши”. На 9-й пісні “Чеснійшу...” не співається до понеділка Фоминої неділі. На Літургії по вході: “Спаси нас, Сину Божий, у святих дивен сий...”. Замість Трисвятого – “Всі ті...”. Замість “Достойно” – ірмос 9-ї пісні канону “Чисту Богородицю...”. Відпуст утрені і Літургії – “Христос, Істинний Бог наш...” зі згадуванням імені св. прав. Лазаря.
З цього дня Мінея не використовується до понеділка Фоминої неділі, крім служб великим святим.
12
Неділя
Неділя 6-та, ваїй (цвітоносна, Вербна неділя).
ВХІД ГОСПОДНІЙ У ЄРУСАЛИМ.
Прп. Іоана Лiствичника (649). Свт. Софронiя, єп. Іркутського (1771). Прор. Іоада (Х ст. до Р. Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифи, Кесаря i Єпафродита. Св. Євули, матерi вмч. Пантелеймона (бл. 303). Прп. Іоана, безмовника (VІ). Прп. Зосими, єп. Сиракузького (бл. 662).
Літургія свт. Іоана Золотоустого.
Утр. – Мф., 83 зач., ХХІ, 1–11, 15–17.
Літ. – Флп., 247 зач., ІV, 4–9. Ін., 41 зач., ХІІ, 1–18.
На вечірні вся кафизма “Блажен муж”. На утрені величання: “Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, осанна в вишніх і ми співаємо Тобі: благословен Хто йде в ім’я Господнє”. Після Євангелія відразу ж читається 50-й псалом (в цей час окаджується верба), потім читається молитва на освячення верби, і вона окропляється святою водою. “Чеснійшу…” не співається. Після канону – “Свят Господь Бог наш…”.
На Літургії антифони святкові. Вхідне: “Благословен, Хто йде в ім’я Господнє, благословляємо вас із дому Господнього, Бог Господь і явився нам”. Задостойник святковий.
На трапезі дозволяється їсти рибу.
13
Понеділок
Страсна седмиця. Великий понеділок.
Сщмч. Іпатiя, єп. Гангрського (бл. 326). Прп. Іпатiя, цiлителя Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Аполлонія Єгипетського (ІV). Сщмчч. Авди, єп. Персидського, i Веніамiна диякона (418–424). Прп. Іпатiя, iгумена в Руфiянах (бл. 446). Свт. Іони, митр. Київського i всiєї Руси, чудотворця (1461). Свт. Інокентія, митр. Московського (1879).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Мф., 84 зач., ХХІ, 18–43.
Літ. – Мф., 98 зач., ХХІV, 3–35.
У неділю увечері вхід з кадилом. Прокимен дня “Ось нині благословіть Господа...”. Закінчення вечірні за зразком неділь Чотиридесятниці. Відпуст: “Гряде Господь на вільні страждання...”. На утрені “Алілуя” тричі, тропар “Ось Жених гряде...” тричі, після кафизм – Євангеліє дня, 50-й псалом, “Спаси, Боже, люди Твоя...”. Трипіснець. Світильний “Чертог Твій бачу...”. Часи постові. У понеділок, вівторок і середу Страсної седмиці на 3-му, 6-му і 9-му часах читається Четвероєвангеліє. На всіх часах і зображальних – кондак Тріоді. На Літургії Ранішосвячених Дарів вхід з Євангелієм і читання Євангелія. Наприкінці утрені і Літургії (крім зображальних) у Велику середу відпуст “ Гряде Господь на вільні страждання...” (святі храму і дня не згадуються, але на відпусті Літургії згадується свт. Григорій Двоєслов). Наприкінці інших служб відпуст малий.
14
Вівторок
Великий вівторок.
Прп. Марiї Єгипетської (522). Прп. Євфимiя, архим. Суздальського, чудотворця (1404). Мч. Аврамiя Болгарського, Володимирського чудотворця (1229). Прп. Геронтiя, канонарха Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Макарiя, iгумена Пелiкитської обителi (бл. 830). Мчч. Геронтiя i Василiда (ІІІ). Прав. Ахаза.
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Мф., 90 зач., ХХІІ, 15 – ХХІІІ, 39.
Літ. – Мф., 102 зач., ХХІV, 36 – ХХVІ, 2.
Порядок служби, як у понеділок. На утрені – двопіснець.
15
Середа
Велика середа.
Прп. Тита, чудотворця (ІХ). Мчч. Амфиана i Єдесiя (306). Мч. Полiкарпа (ІV).
Літургія Ранішосвячених Дарів.
Утр. – Ін., 41 зач., ХІІ, 17–50.
Літ. – Мф., 108 зач., ХХVІ, 6–16.
Порядок відправи як у понеділок. На утрені трипіснець. На зображальних замість відпусту – молитва “Владико Многомилостивий...”. На Літургії після “Нехай буде ім’я Господнє...”. З великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сиріна, після чого земні поклони в храмі припиняються до дня Святої Тройці (крім поклонів біля Святої Плащаниці). Відпуст – “Гряде Господь на вільні страждання...”.
16
Четвер
Великий четвер. Спомин Тайної Вечері.
Прп. Микити, сповідника, ігумена обителі Мидикійської (824). Мц. Феодосiї, дiви (307–308). Прп. Ілiрика. Мчч. Єлпидифора, Дия, Вифонiя i Галика.
Ікони Божої Матерi “Нев’янучий цвiт”.
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – Лк., 108 зач., ХХІІ, 1–39.
Літ. – 1 Кор., 149 зач., ХІ, 23–32. Єв. (складене): Мф., 107 зач., ХХVІ, 1–20. Ін., ХІІІ, 3–17; Мф. ХХVІ, 21–39; Лк., ХХІІ, 43–45; Мф., ХХVІ, 40 – ХХVІІ, 2.
На обмиванні ніг – Ін., 44 зач., ХІІІ, 1–11; після обмивання ніг: Ін., 45 зач., ХІІІ, 12–17.
На утрені кафизм немає (кафизми відміняються до неділі Фоминої, за винятком 17-ї кафизми на утрені Великої суботи). “Спаси, Боже, людей Твоїх...” не промовляється. По 50-му псалому канон. Літургія починається вечірнею. Вхід з Євангелієм. Замість Херувимської пісні і причасного стиха, під час причащання та замість “Нехай наповняться уста наші...”, співається “Вечері Твоєї тайної...”. Задостойник – ірмос 9-ї пісні канону “Прийдіть, вірні...”. Відпуст утрені і літургії – “Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...”. Відпуст після повечір’я і зображальних малий: “Христос, Істинний Бог наш, молитвами...”.
За традицією у Великий четвер заготовляються запасні Святі Дари на весь рік для причащання хворих; чин обмивання ніг відправляється при архиєрейському служінні.
17
П’ятниця
Велика п’ятниця. Спомин святих спасенних Страстей Господа нашого Ісуса Христа.
Прп. Йосифа Пiснеписця (883). Прп. Георгiя в Малеї (ІХ). Прп. Йосифа Багатохворобливого, Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Прп. Зосими (бл. 560). Мцц. Фервуфи, дiви, сестри та рабинi її (341–343). Прп. Зосими Ворбозомського (бл. 1550).
На утр. – Євангеліє. Послідування Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа: 1-ше. Ін., 46 зач., ХІІІ, 31 – ХVІІІ, 1. 2-ге. Ін., 58 зач., ХVІІІ, 1–28. 3-тє. Мф., 109 зач.. ХХVІ, 57–75. 4-те. Ін., 59 зач., ХVІІІ, 28 – ХІХ, 16. 5-те. Мф., 111 зач., ХХVІІ, 3–32. 6-те. Мк., 67 зач.. ХV, 16–32. 7-ме. Мф., 113 зач., ХХVІІ, 33–54. 8-ме. Лк., 111 зач., ХХІІІ, 32–49. 9-те. Ін., 61 зач., ХІХ, 25–37. 10-те. Мк., 69 зач., ХV, 43–47. 11-те. Ін., 62 зач., ХІХ, 38–42. 12-те. Мф., 114 зач., ХХVІІ, 62–66.
Літургія не звершується.
На 1-му часі – Гал., 215 зач. (від половини), VІ, 14–18. Мф., 110 зач., ХХVІІ, 1–56.
На 3-му часі – Рим., 88 зач. (від половини), V, 6–11. Мк., 67 зач., ХV, 16–41.
На 6-му часі – Євр., 306 зач., ІІ, 11–18. Лк., 111 зач., ХХІІІ, 32–49.
На 9-му часі – Євр., 324 зач., Х, 19–31. Ін., 59 зач., ХVІІІ, 28—ХІХ, 37.
На веч. – 1 Кор., 125 зач., І, 18 – ІІ, 2. Єв. (складене): Мф., 110 зач., ХХVІІ, 1–38; Лк., 111 зач. (від половини), ХХІІІ, 39–43; Мф., 113 зач., ХХVІІ, 39–54; Ін., 61 зач. (від. половини), ХІХ, 31–37; Мф., 113 зач. (від половини), ХХVІІ, 55–61.
Строгий піст.
Згідно з уставом, в четвер увечері правиться утреня з читанням 12-ти Євангелій Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа. 1-й час до утрені не приєднується. Відпуст у кінці утрені – Великої П’ятниці.
Ранком у п’ятницю відправляється послідування часів Великої п’ятниці з зображальними. У другій половині дня правиться вечірня Великої суботи, наприкінці якої, під час співання тропарів по “Нині відпускаєш...”, з вівтаря через північні двері виноситься Свята Плащаниця. Відпуст часів із зображальними і вечірні – “Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...”. Після виносу Плащаниці – мале повечір’я з каноном “Розп’яття Господнє і на плач Пресвятої Богородиці”. Відпуст повечір’я звичайний. Під час цілування Плащаниці належить співати “Прийдіть, вшануймо...”.
18
Субота
Велика субота.
Мчч. Агафопода, диякона, Феодула, читця, та iнших з ними (бл. 303). Прп. Пуплiя Єгипетського (ІV). Прпп. Феони, Симеона i Форвина (ІV). Прп. Марка Афiнського (400). Прп. Платона, спов., Студiйського (814). Прп. Феодори Солунської (892). Перенесення мощей свт. Іова, патрiарха Московського i всiєї Руси (1652).
Літургія свт. Василія Великого.
Утр. – 1 Кор., 133 зач., V, 6–8. Гал., 206 зач., ІІІ, 13–14. Мф., 114 зач., ХХVІІ, 62–66.
Літ. – Рим., 91 зач., VІ, 3–11. Мф., 115 зач., ХХVІІІ, 1–20.
На утрені – похвали зі стихами 17-ї кафизми на три статті. По 9-й пісні канону і малої єктенії – “Свят Господь Бог наш” і одразу “Все, що дише...” та хвалитні стихири. Після співання великого славослів’я обносять Святу Плащаницю довкола храму, співаючи поховальне “Святий Боже...”. Далі паримія, Апостол і Євангеліє. Після Євангелія єктенії – сугуба “Промовмо всі...” і прохальна. Відпуст утрені –“Христос, Істинний Бог наш, що заради нас людей...” і1-й час.
На зображальних Блаженні читаються. Літургія свт. Василія Великого починається вечірнею. Вхід з Євангелієм. Прокимна немає, але одразу читання 15 паримій із заспівами після 6-ї та останньої: “Славно бо прославився” і “Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки”. Далі мала єктенія, виголос “Бо Ти Святий єси...”. Замість Трисвятого – “Всі ті...”. Після Апостола співці замість “Алілуя” співають “Воскресни, Боже...”. Священнослужителі в цей час переодягаються в світлі облачення. Замість Херувимської пісні – “Нехай мовчить всяка плоть...”. Задостойник “Не ридай по Мені, Мати...”. По заамвонній молитві співаються тропарі “Благообразний Йосиф...”, “Слава...” – “Коли зійшов Ти до смерті...”, “І нині...” – “Мироносицям жонам...” (гласовим розспівом), молитва на благословення хлібів, але без згадування про пшеницю і єлей, потім “Нехай буде ім’я Господнє”, 33-й псалом і відпуст Літургії – “Христос, Істинний Бог наш...”.
19
Неділя
СВІТЛЕ ХРИСТОВЕ ВОСКРЕСІННЯ, ПАСХА, ВЕЛИКДЕНЬ.
Свт. Євтихiя, архиєп. Константинопольського (582). Свт. Мефодiя, архиєп. Моравського (885). Прп. Платониди Сирської (308). Мчч. 120 перських (344–347). Мчч. Ієремiя та Архилiя, ієрея (ІІІ).
Лiт. – Дiян., 1 зач., І, 1–8. Ін., 1 зач., І, 1–17.
На веч. – Ін., 65 зач., ХХ, 19–25.
Після читання Діянь святих апостолів правиться опівнічна. На 9-й пісні, коли вдруге співають ірмос “Не ридай по Мені, Мати…”, – Святу Плащаницю кадять і потім на словах “...встану бо і прославлюся...” піднімають і вносять Царськими вратами у вівтар і кладуть на престіл, врата зачиняються, опівнічна продовжується. Відпуст короткий: “Христос, істинний Бог наш...”. Опівночі починається хресний хід навколо храму зі співом стихири “Воскресіння Твоє, Христе Спасе…”, і великодня утреня починається в притворі перед зачиненими дверима виголосом “Слава Святій…” і далі за пасхальним уставом. Кадіння на кожній пісні канону і мала єктенія. Після стихир Пасхи читається слово свт. Іоана Золотоустого і співається йому тропар. Часи співаються пасхальні. На Літургії
– антифони. Вхідне: “В церквах благословіть Бога Господа від джерел Ізраїлевих”. Замість Трисвятого – Всі ті…”. Задостойник – “Ангел взивав…”, “Світися, світися…”. Замість “Благословен, Хто йде…” , “Тіло Христове прийміть…”, “Ми бачили Світло істинне…”, “Нехай наповняться уста наші…” співається “Христос воскрес (один раз), а замість “Нехай буде ім’я Господнє…” співається “Христос воскрес…” (багато разів). Після заамвонної молитви освячується артос. На відпусті Літургії згадується тільки свт. Іоан Золотоустий. На вечірні вхід з Євангелієм. Після великого прокимна священик читає Євангеліє у повному облаченні в Царських вратах обличчям до народу (згідно з уставом, впродовж пасхальної седмиці священик одягає підризник і на вечірні та утрені).
20
Понеділок
Світлий понеділок. Великодній тиждень. Загальниця.
Прп. Георгiя, сповiдника, митр. Мiтиленського (пiсля 820). Прп. Даниїла Переяславського (1540). Мч. Калiопiя (304). Мч. Руфина, диякона, мц. Акилини i з ними 200 воїнiв (бл. 310). Прп. Серапiона, ченця.
Діян., 2 зач., І, 12–17, 21–26. Ін., 2 зач., І, 18–28.
Порядок служби, як у перший день Пасхи. Початок утрені у вівтарі. На каноні додаються Богородичні тропарі. Єктенія по 3-й, 6-й і 9-й піснях. Кадіння – на 1-й, 4-й, 7-й і 9-й. Часи пасхальні. На Літургії антифони Пасхи, вхідний стих, замість Трисвятого – “Всі ті...”, задостойник Пасхи. Закінчення Літургії – як у перший день Пасхи. З такими ж особливостями правляться служби у всі дні Світлої седмиці.
21
Вівторок
Світлий вівторок.
Іверської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Апп. Іродиона, Агава, Асинкрита, Руфа, Флегонта, Єрма та iнших з ними (І). Свт. Нифонта, єп. Новгородського (1156). Прп. Руфа, затворника Печерського, в Дальнiх печерах (ХІV). Мч. Павсилипа (117–138). Свт. Келестина, папи Римського (432).
Прмчч. отців Давидо-Гареджийських (ХVII, Груз.) (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Шуйської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці).
Діян., 4 зач, ІІ, 14–21. Лк., 113 зач., ХХІV, 12–35.
22
Середа
Світла середа.
Мч. Євпсихiя (362). Мчч. Дисана, єп., Марiава, пресвiт., Авдiєса та iн. 270 (362–364). Прмч. Вадима, архим. (376).
Касперівської ікони Божої Матері (перехідне святкування в середу Світлої седмиці).
Молченської ікони Божої Матері (1405).
Діян., 5 зач., ІІ, 22–36. Ін., 4 зач., І, 35–51.
23
Четвер
Світлий четвер.
Мчч. Терентiя, Помпiя, Африкана, Максима, Зинона, Олександра, Феодора та iнших 33 (бл. 249–251). Мчч. Якова, пресвiтера, Азадана i Авдикiя, дияконiв Персидських (бл. 380).
Діян., 6 зач., ІІ, 38–43. Ін., 8 зач., ІІІ, 1–15.
24
П’ятниця
Світла п’ятниця. Ікони Божої Матері “Живоносне Джерело” (перехідне святкування у п’ятницю Світлої седмиці).
Сщмч. Антипи, єп. Пергама Асiйського (бл. 68). Прпп. Якова Желєзноборовського (1442) i Якова, сподвижника його (ХV). Свт. Варсонофiя, єп. Тверського (1576). Мчч. Прокеса i Мартинiана (бл. 67). Прп. Фармуфiя (ІV). Прп. Іоана, учня прп. Григорiя Декаполiта (820–850).
Діян., 7 зач., ІІІ, 1–8. Ін., 7 зач., ІІ, 12–22.
Богородиці – Флп., 240 зач., ІІ, 5–11. Лк., 54 зач., Х, 38–42; ХІ, 27–28.
До Пасхальної відправи додається служба Пресвятій Богородиці, на честь ікони її “Живоносне Джерело” (в Тріоді Квітній). Після Літургії за звичаєм відправляється мале освячення води.
25
Субота
Світла субота.
Прп. Василiя, спов., єп. Парiйського (пiсля 754). Сщмч. Зинона, єп. Веронийського (бл. 260). Прп. Ісаака Сиріна, у Сполетi Італiйському (550). Прмчч. Мини, Давида та Іоана (пiсля 636). Прп. Анфуси, дiви (801). Прп. Афанасiї, iгуменi (860).
Муромської (ХІІ) i Белинiцької (ХІІІ) iкон Божої Матерi.
Діян., 8 зач., ІІІ, 11–16. Ін., 11 зач., ІІІ, 22–33.
Після заамвонної молитви на Літургії читається молитва на роздроблення артоса і відбувається роздроблення та роздавання артоса. Перед 9-м часом зачиняються Царські врата.
26
Неділя
Антипасха. Неділя 2-га після Пасхи. Ап. Фоми.
Сщмч. Артемона, пресвiтера Лаодикiйського (303). Мч. Крискента з Мир Лiкiйських. Мц. Фомаїди Єгипетської (476).
Утр. – Єв. 1-ше: Мф., 116 зач., ХХVІІІ, 16–20.
Літ. – Діян., 14 зач., V, 12–20. Ін., 65 зач., ХХ, 19–31.
Служба з Тріоді. Від сьогодні щодня до віддання Пасхи відправа після виголосу священика починається триразовим читанням або співанням “Христос воскрес…”. На утрені величання: “Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, що заради нас у пекло зійшов, і з Собою всіх воскресив”. Після Євангелія – “Воскресіння Христове бачивши…” – тричі (так і в усі неділі до віддання Пасхи). На Літургії по вході: “Прийдіть, поклонімось… спаси нас, Сину Божий, що воскрес із мертвих…”. Задостойник “Ангел взивав…”, “Світися, світися…” (так щодня, крім Переполовення і його віддання). Замість “Ми бачили Світло істинне…” – “Христос воскрес…” (1 раз), а перед відпустом після “Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша,слава Тобі” співається тричі. Відпуст воскресний: “Христос, що воскрес із мертвих, є істинний Бог наш...” (так і в усі дні до віддання Пасхи включно). Вечірня в Неділю Антипасхи із входом і великим прокимном. Словом “празник” у богослужбових книгах у період П’ятдесятниці означаються співи служби даної неділі Тріоді. У будні перед каноном співається “Воскресіння Христове бачивши…” (1 раз). Співається “Чеснійшу...”. Катавасія, коли співається велике славослів’я, – “Воскресіння день…”. “Царю Небесний…” не читається до П’ятдесятниці. Седмиці від Пасхи до П’ятдесятниці починаються з неділі, а не з понеділка. В період Тріоді Квітної на Літургії у всі дні Апостол і Євангеліє дня читається першим, потім читання святим.
27
Понеділок
Седмиця 2-га після Пасхи.
Свт. Мартина, спов., папи Римського (655). Мчч. Антонiя, Іоана i Євстафiя Литовських (1347). Мч. Ардалiона (305-311). Мчч. 1000 перських i Азата, скопця (бл. 341).
Вiленської iкони Божої Матерi.
Діян., 9 зач., ІІІ, 19–26. Ін., 6 зач., ІІ, 1–11.
28
Вівторок
Радониця. Проводи. Поминання померлих.
Апп. вiд 70 Аристарха, Пуда i Трофима (бл. 67). Мцц. Василiси i Анастасiї (бл. 68). Мчч. Месукевiйських Сухiя i воїнів його: Андрiя, Анастасiя, Талале, Феодорита, Івхирiона, Йордана, Кiндрата, Лукiана, Мимненоса, Нерангiоса, Полiєвкта, Якова, Фоки, Доментiана, Вiктора, Зосими (100–130, Груз.). Мч. Сави Готського (372).
Діян., 10 зач., ІV, 1–10. Ін., 10 зач., ІІІ, 16–21.
Після Літургії звершуються панахиди.
29
Середа
Мцц. Агапiї, Ірини i Хионiї (304). Мч. Леонiда i мцц. Харiєси, Нiки, Галини, Калiси, Нунехiї, Василiси, Феодори, Ірини та iнших (258).
Ільїнсько-Чернігівської (1658) і Тамбовської (1692) ікон Божої Матері.
Діян., 11 зач., ІV, 13–22. Ін., 15 зач., V, 17–24.
30
Четвер
Сщмч. Симеона, єп. Персидського, i з ним мчч. Авделая i Ананiї, пресвiтерiв, Хусдазата (Усфазана), євнуха, Фусика, Азата, мц. Аскитреї та iнших багатьох (344). Прп. Акакiя, єп. Мелiтинського (бл. 435). Прп. Зосими, iгум. Соловецького (1478). Знайдення мощей прп. Олександра Свiрського (1641). Мч. Адрiана (251). Свт. Агапита, папи Римського (536).
Діян., 12 зач., ІV, 23–31. Ін., 16 зач., V, 24–30.
Джерело: Покрова.