

БЛАГОСЛОВЛЯЮЧА ДЕСНИЦЯ. Пальці правої руки (десниці) складені у вигляді букв I та Х (Ісус Христос) - це благословення ім'ям Господнім; також поширене триперсне складання - благословення іменем Святої Трійці. З таким жестом зображуються святителі (тобто святі єпископи, митрополити і патріархи), а також преподобні і праведні, що мали священний сан. Наприклад, святитель Іоанн Златоуст, який був архієпископом Константинопольським: святитель Миколай Чудотворець, архієпископ Мир Лікійських; преподобний Серафим Саровський ... За життя вони кожен день благословляли цим жестом безліч людей, а тепер з Небес благословляють кожного, хто звертається до них з молитвою.

З розкритою долонею зображений і праведний Феодор Ушаков. Цей прославлений флотоводець вирізнявся винятковою чесністю та відкритістю душі. Він ревно виконував свій військовий обов'язок і водночас був милостивий до всіх людей: своїх підлеглих беріг, як зіницю ока (за весь час військової служби не віддав в полон ні одного матроса!), щедро допомагав бідним і навіть ворогів, бувало, рятував від смерті.


РУКА, ПРИКЛАДЕНА ДО СЕРЦЯ - жест, який означає, що святий провів багато часу у сердечній молитві. Так іноді зображують преподобного Серафима Саровського. Так само зображується преподобний Василіск Сибірський, нещодавно прославлений святий, що жив у XIX столітті, але своїми сердечними молитвами прирівнявся до древніх пустельників.
РУКИ, СХРЕЩЕНІ НА ГРУДЯХ. З таким жестом пишуть образи багатьох святих, наприклад, преподобної Марії Єгипетської. Найімовірніше, це зображення хреста за подобою того, як ми складаємо руки, коли підходимо до Причастя, стверджуючи цим жестом свою приналежність Христу. Все пустельне життя преподобної Марії було подвигом покаяння, а незадовго до своєї блаженної кончини вона причастилися Святих Христових Таїн.

Хрест у руках символічно вказує на мученицький подвиг святого. Це нагадування про хресні страждання Спасителя, які наслідували всі мученики.


Стиль (загострена паличка для письма) - приналежність євангелістів Матвія, Марка, Луки та Іоанна, а також пророка Давида, який написав Псалтир.
Дуже часто святі на іконах тримають в руках книгу або сувій. Так зображуються і старозавітні пророки, і апостоли, і святителі, і преподобні, і праведні, і новомученики... Книга - це слово Боже, проповідниками якого були вони за життя. На сувоях написані вислови самих святих або зі Священного Писання - на науку або розраду тих, що моляться. Наприклад, на свиті праведного Симеона Верхотурського написано повчання: "Благаю вас, браття, почуйте собі, майте страх Божий і чистоту душевну".


У святого праведного Іоанна Кронштадтського в руці Євхаристійна Чаша - символ літургійного служіння. Відомо, що батько Іоанна був служителем Божественної літургії. На богослужіннях, які він здійснював, люди плакали, щиро каялися, відчували зміцнення у вірі.

Ось тільки одна деталь ікони - жест, - але як багато вона говорить про святого! Як у житті за деякими жестами можемо здогадатися про почуття й думки людини, так і канонічна ікона, якщо ми вміємо розуміти її символи,передає нам думки і почуття святих.
Журнал "Блік"